Beräkning av rankingpoäng
-
- Press Ganger
- Fraktion: Khador
- Namn?: Johan Dyrlind
- Stad: Umeå
Beräkning av rankingpoäng
Satt och roade mig lite med att se hur jag skulle behöva placera mig på Iron Moot för att nå top 30 och slängde ihop ett excelark för att lättare se rankingpoängen för olika placeringar beroende på deltagarantal, tänkte att någon annan kanske vill ta del av det så:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
Tror det ska gå ganska lätt att förstå det, ändra enbart den grönfärgade rutan och låt allt annat vara så får andra också ta del av det.
Ifall någon skulle ha problem med dokumentet eller referenser till gotapair så är det bara att säga till så slutar jag dela/ändrar i det.
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... sp=sharing
Tror det ska gå ganska lätt att förstå det, ändra enbart den grönfärgade rutan och låt allt annat vara så får andra också ta del av det.
Ifall någon skulle ha problem med dokumentet eller referenser till gotapair så är det bara att säga till så slutar jag dela/ändrar i det.
Pressganger, Umeå
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
-
- Heavy Warjack
- Fraktion: Trollbloods
- Namn?: Jakob Oskarsson
- Stad: Uppsala
Re: Beräkning av rankingpoäng
Coolt! Noterade att det är skillnad på 3 och pi deltagare. Nice
Alla ska blogga, även om jag är dålig på det: http://www.spelryssen.wordpress.com
-
- Press Ganger
Ska väl tilläggas att den inte är "fool proof", matar du inte något korkat så säger den inte ifrån så försöker man skriva annat än numeriska heltal i rutan för deltagare kan det nog bli lite skumma resultat 
Edit: Och just nu räknar den inte längre än till plats 300 så är man över 300 spelare får bara top 300 veta sin rankingpoäng... tror det räcker ett tag men man kan ju hoppas att det finns anledning att utöka någon gång.

Edit: Och just nu räknar den inte längre än till plats 300 så är man över 300 spelare får bara top 300 veta sin rankingpoäng... tror det räcker ett tag men man kan ju hoppas att det finns anledning att utöka någon gång.
Pressganger, Umeå
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
-
- Warlock
- Fraktion: Circle Orboros
eftersom det är mer än du själv som kommer få extra poäng kommer den nästan aldrig ge dig din rankingplacering. De andra som ligger i närheten av dig i poäng går framåt samtidigt.
"det där är ingen arme, det är ett zoo"
"det här uppdraget KAN man inte vinna på objektiv".(i panik halv turn och 15 run senare) "jag förlorar snart på objektiv!!"
"skulle du säga att du har en snabb arme?"
"det här uppdraget KAN man inte vinna på objektiv".(i panik halv turn och 15 run senare) "jag förlorar snart på objektiv!!"
"skulle du säga att du har en snabb arme?"
-
- Press Ganger
Ja det inser jag också, det står inte heller att den ger någon rankingplacering den räknar ut hur många poäng man får för en given placering i en turnering med ett givet antal deltagare.
Inget hindrar dig från att t.ex undersöka hur mycket högre än personen X steg upp på rankingen du måste placera dig i en turnering för att ta dig förbi honom, men nej min excelfil räknar inte ut var på rankingen du kommer hamna av sig själv och är heller inte tänkt att göra det.
Inget hindrar dig från att t.ex undersöka hur mycket högre än personen X steg upp på rankingen du måste placera dig i en turnering för att ta dig förbi honom, men nej min excelfil räknar inte ut var på rankingen du kommer hamna av sig själv och är heller inte tänkt att göra det.
Pressganger, Umeå
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
- David Berggren
- Warlock
- Fraktion: Circle Orboros
- Namn?: David Berggren
- Stad: Göteborg
Fan. Jag som hoppades på att det har var den där tråden som borde hoppa vart annat, vart tredje år. Den som handlar om huruvida rankingssystemet borde ändras eller inte. Men icke! [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Får väl starta en egen. Ska göra det omedelbums.
Får väl starta en egen. Ska göra det omedelbums.
-
- Press Ganger
Såg att någon lagt till lite beräkningar av differens i rankingpoäng m.m., trevligt att fler leker vidare med det.
Tog mig friheten att snygga till det lite så att det passar in med resten (lite allergisk mot att det står "VALUE!" i dokumentet
)
Kom fram till att jag mest troligt lägger mig på plats 32 efter Iron Moot så missade min top 30... (Kan väl bli längre ner om någon som låg en bit ner plockade väldigt bra med poäng...)
Tog mig friheten att snygga till det lite så att det passar in med resten (lite allergisk mot att det står "VALUE!" i dokumentet

Kom fram till att jag mest troligt lägger mig på plats 32 efter Iron Moot så missade min top 30... (Kan väl bli längre ner om någon som låg en bit ner plockade väldigt bra med poäng...)
Pressganger, Umeå
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34