Airbrush tips mottages.

-Visa din så visar jag min!
Post Reply
Jiwz
Zealot
Fraktion: Khador
Namn?: Jocke
Stad: Stockholm

Airbrush tips mottages.

Post by Jiwz » 11 Jun 2017, 18:22

Kände att det var dax att fixa en airbrush, köpte en billig på biltema bara för att få en känsla av det.
Tar emot alla möjliga tips, men vilken färg använder du, och vad rengör du den med?

Sett färgförtunning mm, el räcker vatten, blir det skillnad?

Jiwz Warmahordes
Målar blogg
http://mywarmahordes.blogspot.se/
Intronaut
Mercenary
Fraktion: Legion of Everblight
Namn?: Johan
Stad: Jönköping

Re: Airbrush tips mottages.

Post by Intronaut » 06 Jul 2017, 09:24

Du behöver en bra airbrushthinner, samt rengöringsvätska.

Vanliga färger tunnas ut till de liknar mjölk. Sedan vill jag slå ett slag för Vallejo Air. Fantastiska färger som du i princip kan använda rätt ur droppflaskan.
Henke
Heavy Warbeast
Fraktion: Retribution of Scyrah
Namn?: Henrik
Stad: Lomma

Post by Henke » 06 Jul 2017, 10:03

Har oxå funderingar på att skaffa en airbrush. Mest för att grunda och måla större ytor.

Går det att köra washes och glaze med airbrush? Hur blir resultatet?

Kan man ha vilken kompressor som helst om man bortser från ljudet? Har en bauta hemma som är för att pumpa bildäcken mm.
Igthorn
Zealot
Fraktion: Minions
Namn?: David Lindero
Stad: Luleå

Post by Igthorn » 06 Jul 2017, 10:28

Brukar tunna färgen med vatten, fungerar oftast riktigt bra. Kanske finns användningsområden för speciella thinners men jag har inte hunnit dit än.

Brukar tipsa om den här videon för att visa hur det går att använda inks med airbrush, rätt coolt faktiskt:

https://www.youtube.com/watch?v=waUqGovvO_4
// David Lindegren, PressGanger i Luleå
Minionsgalleri
Mercsgalleri
speedfreek
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Namn?: Pär
Stad: Göteborg

Post by speedfreek » 09 Jul 2017, 15:12

Jag brukar tipsa om rdgtools.co.uk och att köpa ett kit.
Det är fortfarande sprutan jag använder mest.
Förtunnar med 1/10 fönsterputs och tvättar efteråt med 50/50 fönsterputs. Typ billigaste utan färg, tex Eldorado.
Washes är svårt, eller iaf annorlunda, eftersom de torkar typ när de landar på gubben. Sprutar man på jättemycket och nära så funkar det, men man har noll kontroll.
Image
gkullring
Ranger
Fraktion: Cryx
Namn?: Gustaf
Stad: Malmö

Post by gkullring » 11 Jul 2017, 09:35

@jwiz förtunna med vatten duger fint airbrush cleaner från valejjo är trevligt att städa med.

Rekomenderar varmt att göra sprejövningar på papper även om det är tråkigt. Man lär sig mycket om tryck å färgkonsistens
Henke wrote:
Kan man ha vilken kompressor som helst om man bortser från ljudet? Har en bauta hemma som är för att pumpa bildäcken mm.
Så länge du kan ha låga tryck och det finns någon form av filter på luften (så det inte kommer med vätska)
The Tallest
Ranger
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Niklas Bergmark

Post by The Tallest » 14 Jul 2017, 15:25

Efter en massa egen frustration med det tänkte jag dela med mig så du slipper det.
Om avtryckaren börjar fastna i nedtryckt läge (sprutar alltid luft) eller om färgen börjar vara dålig på att komma ut trots bra spädd färg kan det vara dags att smörja.

Jag köpte iWatas Super Lube och smörjde in nålen med plus droppade ned lite där avtryckaren går ned. Gjorde galen skillnad och jag är åter lycklig istället för sjukt sur på maskinjäveln :D
The Tallest
Ranger
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Niklas Bergmark

Post by The Tallest » 14 Jul 2017, 15:28

Ska väl också lägga till att färger anpassade för airbrush absolut inte är ett krav, men de är jävligt bekväma att använda.

Skulle inte välja att späda med vatten när airbrushthinner är så bekvämt och kostar inte alls mycket.
middle
Mercenary
Fraktion: Cygnar
Namn?: Martin Johansson
Stad: Norrahammar

Post by middle » 20 Jan 2018, 08:30

Airbrush flow improver är grymt att tunna ut färgerna med. Några droppar sånna och några dropper thinner funkar kanon. Har dock upplevt att airbrush thinner torkar ut färgen fortare.
Borka2 3-0
Doomie2 2-1
Doomie3 0-2
Kolgrima 1-1
Grissel1 0-1
Post Reply