Aktuellt datum och tid: 21 aug 2018, 06:59

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mutantias spelar Skorne, vilken grej!
InläggPostat: 01 mar 2018, 20:12 
Mage Hunter

Fraktion: Skorne
Namn: Mathias
Stad: Katrineholm
Tänkte slänga upp några battle reports för att sedan glömma bort/bortprioritera det efter ett par stycken men första blir Jalaam vs Twins!

Listorna var:

Primus Jalaam - WB: +28
- Cyclops Shaman - PC: 8 (Battlegroup Points Used: 8)
- Cyclops Shaman - PC: 8 (Battlegroup Points Used: 4)
- Cyclops Raider - PC: 9
- Basilisk Krea - PC: 0

Siege Animantarax - PC: 17

Bog Trog Mist Speaker - PC: 4
Mortitheurge Willbreaker - PC: 4

Paingiver Beast Handlers - Leader & 5 Grunts: 7
Paingiver Beast Handlers - Leader & 3 Grunts: 5
Farrow Valkyries - Leader & 2 Grunts: 8

THEME: Imperial Warhost

Tanken med listan var väl mycket att utöka shamanernas threat till 23" med warpath och med 2-3 deadeye + boost kunna assassinera rätt hårt. Jag tror samma lista med Morgoul2 skulle vara farligare pga blind och mortality men jag kände för att spela Jalaam så nu blev det så. Gjorde en liknande lista dagen innan i Winds of death just för att kunna få in fler extollers men blev inte nöjd med den och bytte till warhost för gratis kreas.
På bilderna är valkyries proxade med 3 andra grisar och mistspeaker proxad med en extoller.

Motståndarens lista:

Saeryn & Rhyas, Talons of Everblight - WB: +24
- Saeryn & Rhyas, Talons of Everblight (Cont.)
- Azrael - PC: 21 (Battlegroup Points Used: 21)
- Zuriel - PC: 18 (Battlegroup Points Used: 3)
- Nephilim Bolt Thrower - PC: 11

Blighted Nyss Warlord - PC: 5
Craelix, Fang of Everblight - PC: 0
Blighted Nyss Shepherd - PC: 1
Spell Martyr - PC: 1

Blighted Nyss Swordsmen - Leader & 9 Grunts: 15
- Blighted Nyss Swordsmen Abbot & Champion - Abbot & Champion: 0
Blighted Nyss Raptors - Leader & 4 Grunts: 18
Blackfrost Shard - Sevryn, Rhylyss & Vysarr: 9

THEME: Children of the Dragon

Lite mer stealth än jag är nöjd med men vad kan man göra.

Scenariot är mirage från steamroller-CIDen

Deploy:
Bild

Rätt standard deploy, derp turtles på en kant med ett gäng support mellan sig och lights på andra kanten så alla shamaner kan vara i command av cyclops raidern och kasta snipe på sig själva.

Tur1:
Bild

Legion avancerar upp och håller sig utanför min threat, jag avancerar upp, kastar upp warpath och artifice of deviation i min zon (får man lägga den på objektivet för övrigt? JUDGE!?) håller mig utanför melee threat och dubbla krea auror skyddar allt som kan skjutas på, cyclops-gänget står på blygsamma def 19 mot skytte med cover och aura.

Tur2:
Bild
(bilden är i slutet av tur2)

Motståndaren springer in med hälften av swordsmen för att binda upp derps och raptors missar alla attacker. Azrael leker kasta pinne med en derp turtle men valkyries sätter prompt stopp för detta. I min tur ser jag att Zuriel står lite för nära min ena padda så planen att bereda en väg mellan dessa och få in så mkt skytte som möjligt på Azrael. Det krävs lite mer energi än förväntat att döda svärdsmännen så paddan får bara ut halva Zuriel efter sin charge, shamanerna avslutar honom men då blir det mindre skott på raptors och warlorden som glatt står vid en flagga, andra paddan och jalaam själv skjuter ut halva Azrael som blir av med body och då har grievous wounds på sig. Feat uppe. 1-1 i scenario.

Tur3:
Bild

Mina battle engines får all uppmärksamhet dom nånsin kan önska sig i motståndarens runda och efter dammet lagt sig är en död och en står på 4 boxar mkt tack vare azrael trasiga kropp och Jalaams feat får väldigt bra utdelning då min hög av cykloper är i princip oskadda efter raptors och warlords missar alla sina attacker med 1 typ. I min tur dör azrael och jag rensar min zon, willbreakern parkerar sig på närmsta flaggan. Det börjar bli dåligt med legion-figurer och då jag har en väldig respekt för Rhyas skade-output väljer jag att spela rätt defensivt då jag snart nog kommer kunna skjuta ut tillräckligt att motståndaren inte kan contesta på ett vettigt sätt. 3-3 i CP hittills.
Bild

Tur4:
Bild

Saeryn och Rhyas försöker hålla modet uppe och dödar en krea i deras zon och min andra battle engine dör till spells från BFS och Saeryn, både willbreaker och mistspeaker dör så jag har inga modeller kvar att ta flaggor med förutom min caster som känner att det är onödigt att dö till Rhyas så han håller sig borta. Lilla enheten paingivers springer in för att contesta och min battlegroup dödar hans sista raptors och boltthrower. Poängen i detta läget är 4-4 men jag kommer börja ta poäng i min zon i bådas runda så motståndaren lägger sig efter Rhyas får avreagera sig på en shaman i tur 5.

Såhär i efterhand gillade jag nog inte min lista, den skjuter nog inte tillräckligt hårt eller mkt för att hantera allt anti-skytte tech som alla som inte heter legion kan ställa upp. Nästa Jalaam-experiment blir nog dubbla swordsmen och nån cataphract-enhet att kasta deadeye på i Masters of War temat.

Scenariot var hyggligt trevligt men tror den har samma svaghet(styrka?) som Spread the Net att vissa listor kan scora för lätt och springa iväg i poäng, en ordentlig control-lista skulle nog älska det.

För övrigt vet jag inte varför bilderna är så obscent stora, ska försöka fixa med det.

Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Mutantias spelar Skorne, vilken grej!
InläggPostat: 01 mar 2018, 21:03 
Gun Mage

Namn: Morgan
Stad: Höör
Tackar för den. Jag har samma åsikt om mirrage

Svara med citat  
InläggPostat: 05 mar 2018, 00:11 
Mage Hunter

Hemkommen från Alphastrike X3 och 4 trevliga matcher spelade! Glömde i mångt och mycket att ta bilder men har iallafall en från varje match.

Listorna jag tog med var:

Archdomina Makeda - WB: +29
- Basilisk Krea - PC: 7 (Battlegroup Points Used: 7)
- Molik Karn - PC: 19 (Battlegroup Points Used: 19)

Tyrant Rhadeim - PC: 9
- Tyrant Rhadeim (Continued)

Praetorian Ferox - Leader & 4 Grunts: 20
Praetorian Ferox - Leader & 2 Grunts: 12
Praetorian Swordsmen - Leader & 9 Grunts: 13
- Praetorian Swordsman Officer & Standard - Officer & Standard: 0
Tyrant Commander & Standard Bearer - Tyrant & Bearer: 0
Tyrant Commander & Standard Bearer - Tyrant & Bearer: 0
Legends of Halaak - Valgesh, CIdaar & J'Deth: 8

THEME: Masters of War

Lord Assassin Morghoul - WB: +29
- Aptimus Marketh - PC: 0
- Cyclops Raider - PC: 9 (Battlegroup Points Used: 9)
- Basilisk Krea - PC: 7 (Battlegroup Points Used: 7)
- Cyclops Shaman - PC: 8 (Battlegroup Points Used: 5)

Orin Midwinter, Rogue Inquisitor - PC: 5
Extoller Soulward - PC: 0
Extoller Soulward - PC: 0
Venator Dakar - PC: 4

Venator Reivers - Leader & 9 Grunts: 15
- Venator Reiver Officer & Standard - Officer & Standard: 4
Venator Flayer Cannon Crew - Gunner & Grunt: 5

THEME: Winds of Death

Har spelat detta eller varianter på det sen i somras ungefär så känner mig hyggligt säker med listorna. Båda listor hotar väldigt långt och kan ignorera mycket av den vanliga defensiva tech som motståndarna kan ställa upp.

Match1:

Första matchen blev mot Gustav Linderup som hade med sig Harbinger och High Reclaimer, Morghoul är bra mot Harby då Blind får en väldig effekt mot tunga infanteri listor och mortality stänger ner martyrdom, å andra siden är Makeda superbra mot High Reclaimer då Master of War temat ger en RFP på alla warrior models. Det blev Harby mot Morg2 till slut.

Bild

Jag ställer upp venators till vänster, mina battle engines till höger och battlegroupen i mitten. KG ställer upp Idrians framför venators och resten ganska centrerat. Jag märker tidigt att jag skulle haft battle engines till vänster då idrians kampar bakom en skog som dom går in i, skjuter och reposition bakom den igen flera rundor så mina venators får rätt lite gjort, jag nöter ner idrians iallafall och allt han skickar in i min rektangulära zon. Derp turtles och Avataren dansar i princip hela matchen utanför varandras threat. Scenario är hyggligt jämnt genom matchen. Attrition kriget går åt rätt håll för mig och jag har mer tid kvar på klockan än min motståndare tills jag blir supergirig och får för mig att jag ska rensa den vänstra runda zonen vilket sätter Morghoul för långt fram och en chargande avatar oneshottar honom. Hade jag bara haft lite mer tålamod hade jag säkerligen kunna vunnit på tid eller runda 7. MVP den matchen var helt klart Covenant som kunde kampa bakom en skog men ändå täcka typ hela min zon med icke-spells. Fick ner den på 1 hp rätt fort men Harby höll den vid liv.

0-1

Match2:

Andra matchen blir mot Fredrik Bäckstrand som kör Convergence. Listorna var Axis och Orion med dubbla TEPs, 3 heavies var, supportlights och en drös servitors. Blind mot battle engines är en grej så jag droppar Morghoul igen, han droppar Orion.

Bild

Jag ställer upp i princip samma som matchen innan och han sätter sina TEPs på motsatt flank från mina Derpies. Jag fokuserar mitt tidiga skytte på att rensa så många servitors som möjligt för att dra ner på mängden shieldguards och kan sen feata på båda TEPs, mina paddor rusar in i hans jacks, en dödar assimilator men den andra misslyckas med att döda Ciphern. I hans runda händer inte massor, dom 2 resterande heavies hjälps åt att döda en derp turtle och TEPs skruvar besvärat på sig. I min runda efter tar jag ut båda TEPs och en till heavy, här börjar motståndaren få slut på vettiga pjäser och lägger sig.

1-1

Match 3:

Glad i hågen får jag sen möta Olov Winroth och hans mercs, pairingen var Ossrum och Secret-Fiona-tech. Jag väljer Makeda han väljer Ossrum.

Jag får börja, ställer katterna på varsin sida, swordsmen och battlegroupen+support i mitten. Han ställer sin siegecrawler i mitten med allehanda hammardvärgar och jacks på varsin sida om den. Katterna håller sig utanför skyttethreat men swordsmen är lite modigare och springer upp med quicken på sig. Olov väljer att feata runda 1 för att inte bli helt uttryckt på scenario och skjuter ihjäl några svärdsnissar. Jag featar tillbaks och hoppar glatt in i hans arm 21+ robotar och gör minimal skada, får in en tå i hans zon och försöker backa upp med ett gäng katter BtB så att den inte ska kunna petas ut med bulldozer. legends framför Makeda som traditionen lyder för att blocka LoS för eventuellt skytte.

Bild

Olov kanaliserar sin inre Karlstads-bo och börjar putta, peta och kasta katter åt allehanda håll, efter hans runda står Makeda på 1 hp efter att ha räddat gubbar på övertid men 3-4 swordsmen och en katt stryker ändå med. I min runda får Molik äntligen börja jobba och tar ut en borrare och en pistolskanin med egna attacker och några jackhammers, katterna tuggar i sig hammardvärgar och livet känns ganska bra som en gammal skorne-spelare, vi bufflar på ett tag tills jag gör 2 fatala misstag. Makeda backar sketalångt för att hålla sig säker med sin mäktiga 1 box kvar, rundan efter aktiverar jag Molik före Makeda och glatt slår ihjäl siegecrawler och Jonne tills jag kommer på att han är långt utanför control och Olov ställer glatt tillbaka Siegecrawler och Jonne, runden efter detta fortsätter Molik slå på siegecrawlern och med lite låga rull så lever den, krean slår på en spraybunny som är i min rektangulära sin. Olov börjar känna sig desperat och konstaterar att han kan få in 3 skott på Makeda som har 2 fury på sig, 1 skada räcker som sagt, första skottet från artillery corps sitter och jag sträcker fram handen till en förvirrad Olov, i mitt högmod hade jag fyllt mina bestar på fury och kunde således inte transfera någonting. Något som min motståndare missat, hade jag bara tänkt efter lite hade krean contestat zonen och stått inom 3" av makeda med mys-aura, shieldguard och boxar för transfers. Man måste tydligen inte ha derp turtles för att spela derpigt.

1-2

Match 4:

Sista matchen blev självklart mot Rickard och hans winions. Hans pairing var barny2 med...grejer? och Maelok med 3 heavies, nyss hunters, dahlia + skarath, 3-4 enheter farrow valkyries från helvetet plus en del support. Jag droppar Morghoul då mortality gör Makeda ledsen i ögat.

Bild

Jag vinner rullet och springer sketalångt då minions inte har nån superlång threat. Blindwalkern springer upp framför objektivet och snoken springer in i skogen framför venators med prowl uppe, resten avancerar mer konservativt.

En padda och lite skytte tar ut blindwalkern och extollers delar ut eyeless sight så snoken får några skott på sig också, jag skjuter ihjäl ett par nyss hunters med venators och några räddas av valkyries. Vi byter lite grejer hit och dit och det känns ganska ok tills jag får för mig att Morgoul ska stå 9,1" från swamp horrorn, krean ska ju ändå gå upp och paralysera den så den inte får charga och Morg ska vara säker, när jag sedan aktiverar krean och stirrar ondsint på bläckfisken informerar Rickard mig för 38e gången att hela hans jävla armé är undead och således funkar inte paralysis, jag får lite panik då och skickar in min andra och sista battle engine på bläckfisken för att täcka upp, den tar dock bara ut halva besten då Maeloks feat är uppe och jag inte kan skjuta den med 3 arm 21 shieldguards precis bakom. Så min padda dör och nyss hunters plus en enhet grisar gör slarvsylta av mina venators, attriton går åt fanders och slutligen förlorar jag på scenario.

Slutresultat 1-3

Hade väldigt kul ändå och mötte mycket bra motstånd, bra arrangemang från Jocke som alltid. Vinsten togs av Wedding och en supergrisig Siege2-lista.

Svara med citat  
InläggPostat: 05 mar 2018, 09:15 
Heavy Warjack
Användarvisningsbild

Fraktion: Minions
Namn: Rickard
Stad: Stockholm
Att gå tvåa mot den där nål-gunlinen var nog något av det mest otrevliga jag någonsin upplevt. Tur att Possespam är så Mk2 och man kan trycka tillbaka med några riktigt fläskiga brudar!

Svara med citat  
InläggPostat: 16 mar 2018, 00:31 
Mage Hunter

Ännu en dag, ännu en stridsrapport. Inför en kommande championsturnering testar jag lite olika casters för att hitta ett par jag gillar. Idag bidde det Xekaar, av många ansedd Skornes sämsta caster, vet inte om jag riktigt håller med *host* Makeda3 *host* men det känns alltid som att det finns ett bättre alternativ till Xekaar typ Rasheth, Naaresh eller Morg2.

Beast Master Xekaar - WB: +31
- Chiron - PC: 19 (Battlegroup Points Used: 19)
- Rhinodon - PC: 12 (Battlegroup Points Used: 4)
- Rhinodon - PC: 12
- Cyclops Savage - PC: 7
- Agonizer - PC: 0
- Agonizer - PC: 0

THEME: Imperial Warhost

Funderade på vilket tema jag skulle köra, stod mellan Disciples of Agony som låter mig ta minion-bestar i battlegroupen vilket ger Xekaar en högst nödvändig arcnode i form av Blind Walker och battleboar/wrastler för att skruva upp skadan på ens bestar larvigt högt. Jag ville ha mkt bestar och framför allt Siege Animantarax i listan så det blev Imperial warhost. Är inte helt överens med det temat heller då enda enheten man får ta är paingiver beast handlers och enda solos man får ta är willbreakers och lill-Zaadesh, tycker man tappar alldeles för mkt scenario-spel med så få solos/units men som tur är får man ju även ta lite extra minions att fylla ut.

Min motståndare petar upp ny-ciddade Ogrun och kör Thags1 med warspears i äkta Mk2-anda

Thagrosh, Prophet of Everblight - WB: +28
- Blightbringer - PC: 32 (Battlegroup Points Used: 28)

Warmonger War Chief - PC: 5
Spell Martyr - PC: 1

Hellmouth - Hellmouth & 3 Tentacles: 0
Hellmouth - Hellmouth & 3 Tentacles: 0
Blighted Ogrun Warmongers - Leader & 4 Grunts: 13
Blighted Ogrun Warspears - Leader & 4 Grunts: 15
- Warspear Chieftain - PC: 5
Blighted Ogrun Warspears - Leader & 4 Grunts: 15
- Warspear Chieftain - PC: 5
Farrow Valkyries - Leader & 2 Grunts: 8

THEME: Primal Terrors

Matchupen känns lite hård för Legion då Xekaars feat sänker styrka med 3 och agonizers med ytterligare 2 vilket gör warspears ledsna som när det regnar på midsommar, kreans anti-skytte aura spär på detta ytterligare.

Jag vinner rullet och deployar i äkta brick-stil, alla tuffa grejer på ett led med support bakom. Motståndaren sätter sina hellmouths bakom terräng och ogruns vid startlinjen, warspears sätter prey på varsin padda. Bådas temalistor ger +2" deployment så spelplanen kändes sjukt liten hela matchen.

Bild
(i rollen som andra enhet hellmouth har vi ett gäng krokodiler och i rollen som mistspeaker har vi en extoller)

Skorne Tur1:
Bild
Jag springer i största allmänhet upp med grejer, Chiron sprayar bort några tentakler, paingivers smiskar ragetokens på ena paddan.

Legion tur1:
Bild
Saker springer framåt, UA-snubbarna till warspears gömmer sig bäst dom kan bakom terräng för att inte dö och bli av med prey. Blightbringer sätter ett skott på en padda och gör 8 skada, +2 str/arm effekten uppe. Thagrosh ger en enhet warspears +2 str med dragons blood och fog of war uppe.

Skorne tur2:
Bild
Planen här att trycka upp hårt, mörda så mkt som möjligt och feata för att hålla armén vid liv. Xekaar får +2 rng på spells från shamanen så han kan sätta en mortality på en enhet warspears. Chiron sprayar bort 2 ogruns och lägger upp counterblast för att göra det lite svårare att contesta min zon. Både derp turtles chargar och dödar en mängd warspears, använder reposition för att täcka Xekaar, en rhinodon tramplar upp med spiny growth för att förhindra att en tentakel drar iväg med min caster ifall en battle engine dör. Cyklopen och andra rhinodon rör sig åt vänster för att hota warmongers. Agonizers bakom battle engines med -2 str aura uppe. Krean lägger upp sin aura och paingivers går in för fury management.

Legion tur2:
Glömde ta bild i slutet av rundan men Warspears rusar in på mina paddor och gör minimalt med skada tack vare alla debuffar jag har. Hellmouth till vänster drar iväg min rhinodon en bit som sen blir chargad av warmongers men överlever med 10-11 boxar och alla aspekter kvar. Blightbringer får dragons blood men även med det slår han på tärningar -5 på mina battle engines och lyckas bara dra ner ena på 4 boxar. Spell martyr kramar en flagga och Thagrosh håller runda zonen. 2-1 i cp fördel Legion.

Skorne tur3:
Bild
Planen är enkel, döda blightbringer och lite bös och det borde vara omöjligt för motståndaren att återhämta sig. Det är ett par warspears och nån tentakel mellan min högra battle engine och blightbringer så kommer "bara" få in en battle engine och en rhinodon på den plus andra derpens skytte. Högra derpen aktiverar och dödar ett par ogruns och contestar flaggan som hålls av martyren, sätter några skott i BB som blir shieldguardade av grisar. Chiron sprayar bort lite bös och gör lite skada på BB. Xekaar sätter mortality på blightbringer och campar 3. Min vänstra battle engine börjar skjuta och slå på BB för glada livet och tar ut runt hälften även med pThags -2 str aura, repo för att göra plats åt rhinodon som sen avslutar den på sista attacken. Min andra rhinodon(nu en proxybas) kör en thresher på warmongers och dödar 3 stycken. Mistspeakern ställer sig på en flagga och en enhet paingivers är i min zon, 3-2 i cp fördel Skorne.

Legion tur3:
Bild
Saker och ting ser jävligt digert ut och allt som återstår är att se om det går att få fram en assassinering. Dör min battle engine med 4 boxar kvar kan en tentakel komma in på Xekaar och försöka dra in honom så Thagrosh kan charga, misslyckas det kan thagrosh charga ngt random och komma in med mutagenesis. Farrow valkyries lyckas avsluta min battle engines men tentakeln missar sin charge och som grädde på moset missar Thagrosh att rulla en 6a för mutagenesis på en paingiver. Där lägger sig motståndaren

Väldigt olycklig matchup för Legion men vi tog bara med en lista var vi ville spela och då kan det gå lite tokigt. Annars var jag hyggligt nöjd med min lista, så nöjd man kan vara med en Xekaar-lista. Kan verkligen komma upp i larviga mängder ARM mot en närstridslista och Chiron är alltid en fröjd att ha på bordet.

Senast redigerad av Mutantias 16 mar 2018, 12:02, redigerad totalt 2 gånger.

Svara med citat  
InläggPostat: 16 mar 2018, 11:17 
Gun Mage

Namn: Morgan
Stad: Höör
Tackar för denna konflikt rapporten.
Alltid lika trevligt att ha något att göra på mellantiderna på jobbet. :P

Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ]