Swedish Masters 2017?

-Vad är på gång i WMH-scenen?
speedfreek
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Namn?: Pär
Stad: Göteborg

Swedish Masters 2017?

Post by speedfreek » 10 Nov 2016, 14:38

Iron Moot har av Privateer Press fått till sig frågan om Swedish Masters 2017.
Vi har tidigare haft den PP-sanktionerade officiella Swedish Masters turneringen på Iron Moot i ett par år
och förra året var den på Slaget vid Lund.
Vill höra lite om vad alla andra har för synpunkter om när/var/hur SM bör vara.
Både jag, som PGn med ansvar för SM och Iron Moot, samt resten av Iron Moot-arrangörerna,
hade tyckt det vore kul om SM hölls någon annanstans än på just Iron Moot.
Det hade varit kul med flera stora, bra, turneringar i Sverige
PP gillar att sponsra lite med "mycket bös", så det vore en fördel om det finns en PG lokalt var det än hamnar.
Personligen skulle jag föredra en turnering med målarkrav men det är så klart upp till de som arrangerar turneringen att besluta.
Image
eldrak
Commander
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Oskar
Stad: Karlstad

Re: Swedish Masters 2017?

Post by eldrak » 10 Nov 2016, 14:59

Blir det inget Lund påskhelgen nästa år?
Antar att suget inte finns för att förlägga något stort till Gothcon.

Städer med (aktiv) PG?
Luleå
Umeå
Skellefteå
Uppsala
Stockholm
Västerås
Linköping
Göteborg
Lund

Officiellt sanktionerad Master låter kul oavsett var den hamnar.
Bunny, Bunny, Bunny, Bunny, Ossrum! Ossrum! - Mercbossen
moraliskt korrekt<tekniskt korrekt<anatomiskt korrekt, drudge life
Christoffer W
Warlock
Fraktion: Circle Orboros
Stad: Lund

Post by Christoffer W » 10 Nov 2016, 15:38

Jo, slaget vid Lund kommer att anordnas men tanken är att det hade varit kul om SM är det eget (stort) event.
Frekke
Zealot
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Jens
Stad: Fagersanna

Post by Frekke » 10 Nov 2016, 15:41

Kan det vara en tillfällighet att köra Iron moot två gånger per år. En som SM och den andra som vanligt. Kanske att SM helgen är betydligt mindre?
Jag vet iochförsig inte anledningen att ni inte vill anordna det men om det är helt enkelt för jobbigt så får någon annan ta på sig det. (jag förstår om det är fallet)

Så länge det blir av tror jag folk vill komma. Jag själv tycker att vi behöver ha fler stora turneringar med lite sidoevents
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 10 Nov 2016, 15:45

Vi skulle väldigt gärna ha det i Umeå ifall det kan bli aktuellt. Skulle i så fall vara en del av Fantasia Fanatic där det spelas AoS, 40k och wm/h. Väletablerat event med ca 200 deltagare totalt senast. Vet att fantasy SM håller till där någon gång. Kanske även 40k.

På flygplatsen nu men kan återkomma med exakt datum och mer info om det skulle vara intressant.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Jocke Rapp
Warlock
Namn?: Joakim Rapp
Stad: Göteborg

Post by Jocke Rapp » 10 Nov 2016, 15:47

Anledningen till att vi inte vill ha det på Iron Moot är helt enkelt för att kunna premiera ett annat event i Sverige. Vi har redan så mycket grejer på IM att vi inte behöver fler dragplåster, särskilt som vi ju redan utser en Nordisk Mästare.

Och nej, vi kommer inte att hålla Iron Moot två gånger nästa år. :)
Image
Charmant
Warlock
Namn?: Hugo
Stad: Riksskald

Post by Charmant » 10 Nov 2016, 15:54

Jag tänker alltid att saker borde kunna hållas i stockholmstrakten men sen kommer jag på att jag aldrig skulle fixa det själv och inte tänker avkräva någon annan det heller. Men jag tror ändå som vanligt att det är bäst här och skulle ge alla er lantisar en chans att se storstan
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

No god but Cheezus Christ
"Spelar man mercs så spelar man med hjärtat" - Dan Alf 13/1 2013
Charmant
Warlock

Post by Charmant » 10 Nov 2016, 15:54

Jag tänker alltid att saker borde kunna hållas i stockholmstrakten men sen kommer jag på att jag aldrig skulle fixa det själv och inte tänker avkräva någon annan det heller. Men jag tror ändå som vanligt att det är bäst här och skulle ge alla er lantisar en chans att se storstan
Last edited by Charmant on 10 Nov 2016, 15:57, edited 1 time in total.
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

Charmant
Warlock

Post by Charmant » 10 Nov 2016, 15:55

Så jävla sant att jag skrev det två gånger

Igthorn
Zealot
Fraktion: Minions
Namn?: David Lindero
Stad: Luleå

Post by Igthorn » 10 Nov 2016, 17:38

Hade varit häftigt att hålla det i Luleå men det känns långsökt än så länge. Vi är ett lite för litet meta än (dvs jag skulle behöva göra för mycket själv) , även om Skeå och Umeå säkert skulle hjälpa till. Känns mer naturligt att hålla det på Fanatic i Umeå i det här läget. Skulle kunna hjälpa till på plats där istället :)
// David Lindegren, PressGanger i Luleå
Minionsgalleri
Mercsgalleri
Mutantias
Mage Hunter
Fraktion: Skorne
Namn?: Mathias
Stad: Katrineholm

Post by Mutantias » 10 Nov 2016, 17:45

Vi kan tänka oss att hålla det i Katrineholm också. Liten stad men finns ett par ställen med bra konferenslokaler och vi är en logistik metropol med 1 timmes resa från stockholm, närke, östergötland, västmanland och någorlunda rimlig restid från södra sverige.

Adamsson har fortfarande pressganger status men har varit fantastiskt inaktiv i det senaste, personligen tror inte jag kan bli det då jag jobbar i en spelbutik. Kanske några kringliggande pressgangers som kan bistå med sitt namn och tillhörande prestige som medarrangörer.
En skorne-lista med 3 BE är som en efterrätt på banan grädde och choklad. Kan aldrig gå fel.
-Björn
Frejdruk
Lord Commander
Fraktion: Cygnar
Namn?: Fredrik Rabén
Stad: Stockholm

Post by Frejdruk » 10 Nov 2016, 19:32

Jag tycker Katrineholm vore en ganska bra plats för det, lätt att ta sig till är en stor bonus. Det är inte hela vägen söderut så Norrland inte kan komma (några kommer ju till Västerås ibland), och inte hela vägen norrut så sörlänningar inte orkar med.

Det finns inte heller något annat stort evenemang för WMH i Katrineholm, vad jag vet, så det vore något nytt också.
Flogger
Mage Hunter
Fraktion: Minions
Namn?: Flogger
Stad: Jönköping

Post by Flogger » 10 Nov 2016, 23:55

Hade mer än gärna arrat ett sådant event i Jönköping. Vi har tidigare arrangerat SM i 40k ett par år i rad och det har varit mycket uppskattat. Nu när jag slutat med det spelet vore det väldigt roligt att göra något för WMH och ha det som ett årligt event, gärna sommartid. Allting är på Kulturhuset där min spelförening ligger (gammal sådan, var med och startade Sverok en gång i tiden), så man bor där eller på hotellet mitt emot (med rabatt) samt finns det tillgång till enorma lokaler (beroende på hur stort ett sådant event är). Vi har även en spelbutik som säljer mycket PP grejer bara 100m från Kulturhuset och ett samarbete där är inte omöjligt.

Jönköping ligger sjukt bra till också :)
Pros Play Painted
Frejdruk wrote:Flogger har rätt.
Motherland
Commander
Namn?: Olov
Stad: Västerås

Post by Motherland » 11 Nov 2016, 00:03

Jag tycker också att Katrineholm verkar som en lämplig plats!
Dwarf/Traitor tag-team: 4-1
Svävaralv/Post Rahn Stress Disorder: 2-2
Rorin
Press Ganger
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 11 Nov 2016, 07:15

Som norrlänning (rent transportmässigt): Katrineholm klart sämre än Stockholm/Uppsala/Västerås (så länge de inte börjat med direktbussar från Arlanda). Men Jönköping är tyvärr ungefär så illa som det blir att ta sig till (antar att Öland och Gotland kan vara sämre).

Ser även gärna att SM flyttar runt från år till år så länge som det finns intresse och möjlighet till det.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
ryssen2
Heavy Warjack
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Jakob Oskarsson
Stad: Uppsala

Post by ryssen2 » 11 Nov 2016, 08:33

Jag gillar också tanken på ett runtflyttande arr. Frågan är om det ska vara så att en turnering som redan finns ska få SM-status eller om det ska vara ett separat arr?

Vi kan absolut ha det i Uppsala, vi kommer att köra ett Aros oavsett, men jag känner inte just nu för att arra två större turneringar när jag har en liten bebbe hemma.
Alla ska blogga, även om jag är dålig på det: http://www.spelryssen.wordpress.com
Motherland
Commander
Namn?: Olov
Stad: Västerås

Post by Motherland » 11 Nov 2016, 10:47

Kan för övrigt tänka oss att arra det här i Västerås också.
Dwarf/Traitor tag-team: 4-1
Svävaralv/Post Rahn Stress Disorder: 2-2
the godfather
Warlock
Fraktion: Circle Orboros

Post by the godfather » 11 Nov 2016, 18:47

Jönköping är mitt i skiten.

låter rätt rättvist
"det där är ingen arme, det är ett zoo"
"det här uppdraget KAN man inte vinna på objektiv".(i panik halv turn och 15 run senare) "jag förlorar snart på objektiv!!"
"skulle du säga att du har en snabb arme?"
bengtsson den yngre
Light War Beast
Namn?: Johan Bengtsson
Stad: Lund

Post by bengtsson den yngre » 12 Nov 2016, 15:19

Hallo, lite input från SVL-arrangörerna:

1) Planen är att det ska bli ett SVL i påsk. Vi håller just nu på att förhandla med lokaler.

2) Då det innebär en lite större finansiell omslutning att arrangera ett hotell-konvent än ett skolkonvent är det ofta viktigare att nå sitt deltagarmål för den här typen av arrangemang, eftersom den ekonomiska nedsidan är större om det blir för få anmälda. Min erfarenhet av att arrangera är att en "titel" som SM, Swedish Masters etc. ökar attraktionskraften för ett arrangemnag. Eftersom våra arrangemang brukar landa på ett deltagarantal som ligger på gränsen för att det ska vara möjligt att arrangera dem i "hotellformat" ser vi det som positivt att ha SM på SVL då det ger en extra "push" åt deltagarlistan och ffa hjälper till att ragga internationella deltagare.

3) Med det sagt så tycker jag dock att det hade varit kul om SM flyttade runt lite eftersom det har möjlighet att "lyfta" arrangemang till en storlek större.

4) Jag ser gärna ett SM i Norrland (typ i Umeå, Sundsvall eller någon annan ort det går att flyga till från Stockholm).

5) Jag tror att det hade varit bra för integrationen av WMH-sverige att man samlades om att ha ett fett arr i öst (iron moot?) ett i väst (Aros kingdoms/BaW?) ett i syd (SVL?) och ett i norr (Fantasia/SM?). Ännu bättre hade det blivit om arrangörerna snackade ihop sig så att arrangemangen låg hyggligt utspridda samt att man samarbetade vad gäller spons och inköp av priser och utrustning.

6) jag ser gärna att SM arrangeras på ett arrangemang av "amerikansk typ", dvs tredagarsevent med flera turneringar varje dag, inte ett tvådagars 3+2 matchersformat.

Obs! Jag vill inte slå ner på någon annans ambitioner att arrangera feta event i katrineholm/jönköping/linköping/borås etc. Jag åker gärna på 5 event av iron moot-klass varje år och alla som hjälper till att arrangera gör en lovvärd insats för hobbyn. vad jag ill ha fram är att jag tror att vi har mycket att tjäna på att samarbeta och snacka mer mellan arrangörsteamen!
Jiwz
Zealot
Namn?: Jocke
Stad: Stockholm

Post by Jiwz » 12 Nov 2016, 20:44

Ville bara nämna att jag skulle vara intresserad att arrangera det något år i Stockholm.

Jiwz Warmahordes
Målar blogg
http://mywarmahordes.blogspot.se/
Post Reply