Turnering vad gör den bra?

-Vad är på gång i WMH-scenen?
Post Reply
Jiwz
Zealot
Fraktion: Khador
Namn?: Jocke
Stad: Stockholm

Turnering vad gör den bra?

Post by Jiwz » 21 Sep 2016, 12:22

Hej,

Brukar arrangera turneringar på Alphaspel i Stockholm.
plats för 16 man, lite trångt men funkar bra.
Brukar vara fullt anmälda, men så droppar alltid någon av.

Försökte få till en tvådagars turnering 32man i Tumba, dåligt intresse gjorde att vi drog ner det till en dag.
Fortfarande dåligt intresse och lite folk hoppar av som vanligt.
Nu ligger den helgen efter WTC så det är förståeligt, men alla är ju inte WTC spelare.

Vi la turneringen medvetet lite senare med start kl11, för att dom som behöver åka ett par timmar inte ska behöva gå upp för tidigt. vilket borde locka spelare från Mälaren med lite omnejd.

Vi la betalningsdag så sent vi kunde, då vi behöver lite tid för att planera vissa saker osv.

Min undran är egentligen, vad gör ett event bra och intressant att åka till?
Själv har jag egentligen inga större krav, vill åt själva spelandet.

Är intresset bara dåligt för större turneringar, och det är mindre turnering eller casual spel som gäller.
Battle of Westridge 43 deltagare av 64 man möjliga, och dom kämpar på bra med den arrangeringen.
tycker jag egentligen är för lite deltagare, borde varit fler.
( Ja jag var upptagen med min familj, kunde inte komma loss. tyvärr, ser det som min förlust)

Kostnad, Vi håller ner kostnaden på Alphastrike, och här på Tumba, går till hyra och priser.
Men egentligen skulle man vilja ta en lite högre peng så man kunde köpa in mattor/terräng.
Och spela varje turnering där alla bord har matta/ bra terräng.

Målat eller inte målat, den eviga diskussionen, Vi vill hellre att det kommer folk och spelar, än inte.
Är det flera som skulle komma om det var målat krav?
Tror inte det och ger då hellre möjlighet till fler spelare att vara med, och pris för dom som spelar med fullt målad arme.

Fina priser, men då blir det dyrare att vara med...

Brukar ha 2 mindre priser på Alphastrike till 1a plats och lottning bland målade arme och haft 3 priser/presentkort hos alphaspel när vi gjort incognicon tidigare.

Vad behöver jag göra för att få en 32-64 manna turnering full?
Vad gör att du skulle åka och vara med?

Jiwz Warmahordes
Målar blogg
http://mywarmahordes.blogspot.se/
Morkai
Mercenary
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Oskar

Re: Turnering vad gör den bra?

Post by Morkai » 21 Sep 2016, 12:28

Hej Jocke,

Jag gillar det du gör och jag försöker åka på så många turneringar jag har möjlighet med familjesituationen.

Jag tor att det är bara att köra på. Det kommer alltid vara svårt att få fullt och det kommer alltid att vara folk som droppar av olika anledningar.

Jag ser helst att ni kör 75 poängs turneringar jag är inte intresserad av att köra på lägre poäng.

Keep up the good work.
Frejdruk
Lord Commander
Fraktion: Cygnar
Namn?: Fredrik Rabén

Post by Frejdruk » 21 Sep 2016, 13:44

Jag vet att för mig var tiden, precis efter WTC, det som gjorde att jag inte anmälde mig. Jag tror fler av wtc-spelarna från mälardalen kände ungefär likadant. Det är i sig bara en 5-10 spelare, men sådana som ofta åker på saker. Lägg därtill att det bortfallet gör att turneringen känns mindre och därmed kanske inte lika rolig att åka lite längre för, så har du ännu mer bortfall.

Att få en turnering helt full tror jag är nästintill omöjligt, det hoppar ALLTID av lite folk nära inpå. Så att 16-spelarturneringar på Alpha blir 12ish tror jag du ska anse som mission accomplished.

Egentligen tror jag alltså att nyckeln till att få en turnering att fylla upp är datumet, att det passar bra in med när folk kan och när folk vill åka på turneringar. Dvs inte strax innan jul, inte mitt i semestern, inte för nära andra stora evenemang med mera. Det är svårt dock, eftersom att året börjar bli rätt fullt i och med att scenen växer :)

Utöver det är det väl så klart saker som hur bra terräng och evenemang känns, men jag tror inte det är den stora grejen. Jag tror du kan satsa på att ta ut lite mer än bara självkostnadspris för att i längden finansiera t ex mattor och andra bra grejer, men kanske över lite tid snarare än direkt.
Warpstoned
Ranger
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Niclas Ledin
Stad: Örebro

Post by Warpstoned » 21 Sep 2016, 13:53

Tidpunkten är nog den största anledningen, som Frejdruk säger.

Visst det kanske bara är en 5-10 wtc spelare som berörs, men man reser sällan ensam till en turnering, ännu mer sällan till en tvådagars då sällskapandet blir en större grej. I mitt fall så hade jag absolut varit intresserad, men då flera av de jag brukar ha att intresse att åka på samma turneringar som inte hade ork pga wtc innan, så blev det så att även jag siktade på något annat tillfälle istället. Är nog inte jättemycket mer komplicerat än så tror jag.

Sen kan jag anta att vissa hellre kör endagars för att slippa boende osv om man är längre ifrån. Inte för att det är något jag känner hindrar.
Rashia
Unit Attachment
Fraktion: Retribution of Scyrah
Namn?: Miika
Stad: Örebro

Post by Rashia » 21 Sep 2016, 15:04

Jag hade gärna åkt på tumbacon, men jag fick inte med mig några poolare. De är såkallade vuxna människor med massa barn och ansvar, då kan man tydligen inte åka på alla turneringar.

Tyvärr så är Stockholm lite för långt bort för att åka själv. Kanske nästa år.
Jiwz
Zealot
Fraktion: Khador
Namn?: Jocke

Post by Jiwz » 21 Sep 2016, 16:04

Absolut, Tumbacon är en vecka efter WTC och det gör att vissa mer aktiva turneringsspelare inte åker och då åker inte deras polare.
BoW t ex hade 43 anmälda, och tycker dom borde haft fler deltagare.
Bra arrad turnering, bra bord och terräng.
Men möjligt att en två dagars är svårare att få till, åkte inte på BoW själv, då familjen behövde min fokus en av dagarna.

Så var mer nyfiken om jag som arrangör kan göra något annorlunda.
Eller om det bara lyckan att träffa rätt på dagen då många kan komma loss från familjen.

Jiwz Warmahordes
Målar blogg
http://mywarmahordes.blogspot.se/
John
Zealot
Fraktion: Trollbloods
Namn?: John

Post by John » 21 Sep 2016, 16:16

Tyckte Tumbacon verkade perfekt men är denna höst är körig helt enkelt. Tycker era arrangemang brukar vara bra. Endagars är lättare att få in i schemat rent generellt men även tvpdagars kan funka - speciellt i Tumba! Hoppas på fler arrangemang där i framtiden.
the godfather
Warlock
Fraktion: Circle Orboros

Post by the godfather » 21 Sep 2016, 17:50

1. Lokal - denna punkten är absolut störst
Ljudnivå, luftkvalitet och avställningsyta.
Jag dör om jag inte kan andas.

2. Schema
Inte för tidig start, då de i närområdet kan åka tidigt samma dag, och de som bor på hotell hinner kolla på Jims värld efter frukost.
Avslut runt 21-22 är att föredra.

3. Tillgänglighet
Rätt del av landet.

4. Klimat
Inte väder, utan spelarna. Jag föredrar de inte så kompetativa turneringarna.
"det där är ingen arme, det är ett zoo"
"det här uppdraget KAN man inte vinna på objektiv".(i panik halv turn och 15 run senare) "jag förlorar snart på objektiv!!"
"skulle du säga att du har en snabb arme?"
Arriz
Ranger
Namn?: Ermling Oscar
Stad: Skelleftehamn

Post by Arriz » 21 Sep 2016, 18:09

Målat eller inte målat.
Personligen gillar jag att ha ett pris för "random fullt målad armé". Då får alla en chans att vinna även om man inte är bäst på att måla (Jag har i princip alltid fullt målat men det är alltid nån bastard som målar bättre på plats).
Jag tycker det ger folk mer anledning att ändå ha fullt målat fast ändå kunna spela även om man inte har det.

Sen handlar mycket om tur när det gäller turnerings deltagare tror jag, många som behöver barnvakter/ledig helg etc. etc.
Ibland funkar det, ibland inte.
En bra arrangerad turnering brukar dock leda till att fler vill komma.
Kan t.ex varmt rekommendera "Iron Dragon mini" i sundsvall, ett riktigt skönt gäng som arrangerar och spelar, spelas i en resturang där maten ingår i avgiften och brukar alltid finnas plats att sova över hos nån där.
Det är trots allt 4½-5 timmar körning från där jag bor men jag kör gärna då det är så roligt där.
Jocke
Light Jack
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: Jocke Langebäck
Stad: Sthlm

Post by Jocke » 26 Sep 2016, 12:03

För mig är det geografiska läget viktigt. Kan jag åka dit på en timme med bil så kommer jag. Sedan är formatet viktigt. Jag personligen skulle nog stanna hemma om det var något konstigt Mangled Metal format eller så. Sedan är lokal ett stort plus. Stora lokalen i Västerås är ju underbar jämfört med t.ex vår klubblokal i väsby, men det påverkar inte mitt beslut att åka eller ej.

Deltagaravgift och priser är för mig ointressant. Om det kostar 50 eller 200 spänn är inte så noga, och vilka priser man kan tänkas vinna spelar heller ingen roll. Stuff is temporary but glory is forever så att säga.

Att det finns snygga bord/bra terräng är ett stort plus, men igen så påverkar det inte beslutet om jag skall åka dit eller ej.

ps. Min ursäkt för Tumbacon är att jag håller på att flytta just nu, och jag spenderade mina sambo-poäng på att åka till BoW :D
Jocke Rapp
Warlock
Namn?: Joakim Rapp
Stad: Göteborg

Post by Jocke Rapp » 27 Sep 2016, 18:23

Här är mina anledningar efter lite fundering:

1. Tidigt utlyst. Jag planerar in de flesta turneringar minst två månader i förtid, särskilt om de är några timmar bort. Helger blir uppbokade annars.

2. Avstånd i tid till andra evenemang. Det får inte ligga för nära annat, det går åt för mycket wife-points annars.

3. Antal spelare/rundor. Åker jag så vill jag få spela ett gäng rundor. Det är också taggande att veta att det kan bli många spelare. Flera dagar är bäst, möjlighet till kvällsumgänge viktigt.

4. Folk man känner på turneringen. Vissa namn är dragplåster, när de börjar anmäla sig så blir andra sugna på att åka för att få hänga med dem, så är det bara.

Sen kan lokala turneringar såklart innebära undantag, men ligger det mer än nån mil bort så är listan viktig.

(Undantaget Lund-turneringar, men det är av andra anledningar för mig)
Image
Post Reply