Cupper

-Allmän info om siten och forumet
Charmant
Warlock
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Hugo
Stad: Riksskald

Re: Cupper

Post by Charmant » 24 Jun 2014, 15:49

Ranking är relevant endast för kompetativt spel, därför tycker jag bara att riktiga kompetativa turneringar ska räknas dvs Steamroller, Masters och Iron Gauntlet. Fattar att Hardcore får komma med bara för att folk tycker att det är viktigt, själv ser jag det som ett bihang från MK1 som är lika godtyckligt som exempelvis commanders crucible.
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

No god but Cheezus Christ
"Spelar man mercs så spelar man med hjärtat" - Dan Alf 13/1 2013
speedfreek
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Namn?: Pär
Stad: Göteborg

Post by speedfreek » 24 Jun 2014, 16:02

Commanders Crucible är SR.
Image
Charmant
Warlock
Namn?: Hugo
Stad: Riksskald

Post by Charmant » 24 Jun 2014, 16:09

speedfreek wrote:Commanders Crucible är SR.
Tänker standard steamroller 35-75 poäng
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

No god but Cheezus Christ
"Spelar man mercs så spelar man med hjärtat" - Dan Alf 13/1 2013
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 24 Jun 2014, 16:27

Det börjar bli jävligt otydligt om vissa varianter duger och andra inte gör det.
Image
Image
Argos
Heavy Warjack
Fraktion: Cryx
Namn?: Anders Erestam

Post by Argos » 24 Jun 2014, 16:34

Jag tycker att ALLA format skall ge ranking. Variation är roligt, och om inga udda upplägg ger ranking kommer de bli färre såna turneringar/färre spelare på de som hålls, och det känns väldigt tråkigt och onödigt.

Tycker inte bara rankingen är till för kompetativt spel, jag tycker också det är en bra grej för att dra folk till turneringar, så se till att så många turneringar som möjligt ger ranking.
Image
Jocke Rapp
Warlock
Namn?: Joakim Rapp

Post by Jocke Rapp » 24 Jun 2014, 16:39

Allt Argos skriver är rätt.

För övrigt spelas WTC som en lagturnering på 50p med två listor. Om man ska följa era argument om "rättvisa resultat för att passa WTC-upplägget" så borde vi inte räkna masters, iron moot eller egentligen någon turnering som nånsin spelats i Sverige.
Image
Booogeyman
Major
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: Erik Boge

Post by Booogeyman » 24 Jun 2014, 21:06

Bättre med många tillfällen och därmed många som kommer in i rankingen.

Vad är rädslan mot cuperna?
* Det är för få turneringar för dom som bor fel? Då är det bättre med fler turneringar.
* För enkla rankingpoäng? Ändra då till "Deltagare / (Placering + 4) * 1.000" Då försvinner dom högsta poängen, men alla får ändå poäng.

Alternativa format på turneringar, tycker jag skall finnas kvar. Det varierar och berikar spelet.
Dock kan jag hålla med om att en vinst i standar 50pts bör ge mer än en vinst i en udda turnering.
En lösning är att minska poängen till vinnarna, men ändå dela ut poängen.

Alternativ lösningar:
* Deltagare / (Placering + 4) * 1.000
* Deltagare / (Placering + 1) * 750
Plant a three in Mark tree.
Albin
Heavy Warjack
Stad: Lund

Post by Albin » 24 Jun 2014, 22:44

Så länge man inte börjar anse att rankingen har som primär uppgift att ta ut ett WTC-lag så kvittar det mig egentligen hur man räknar. Jag kan se både argument för och emot att räkna cupper.

Emot: man måste commita sig till en väldigt lång tidsperiod, vilket exkluderar ett stort antal spelare

För: det känns mer troligt att någon som är duktig spelar bra under 2 månaders tid, än att denne person vinner 5 bataljer under en endagsturnering.

Jag tror verkligen inte vi behöver vara proaktiva och utesluta mangled metal/who's the boss och liknande. Det blir påvisat om och om igen att dessa format drar mycket färre spelare och kommer med största sannolikhet inte påverka något märkbart. Känner dessutom att det primära argumentet att exkludera dessa är att det kan ge en orättvis bild inför WTC-uttagningen; till vilket jag har svaret: deras problem! Majoriteten av alla rankade kommer ändå aldrig spela WTC
Current flavour; Lord Arbiter Hexeris
eldrak
Commander
Namn?: Oskar
Stad: Karlstad

Post by eldrak » 25 Jun 2014, 07:49

Ett av kraven för ranking är väl att turneringen skall vara öppen för alla.

Tycker inte att det gäller riktigt för cuper, de är enbart de närmast boende som har möjlighet att delta till en rimlig kostnad.

Har inte spelat WTB än så kan inte uttala mig om hur obalanserat det formatet kan vara.
En tag för vilken typ av turnering det är på rankingen skulle vara trevligt och om den är rankad eller orankad, de har ju lagt till den funktionen på 40k-sidan nu.
Bunny, Bunny, Bunny, Bunny, Ossrum! Ossrum! - Mercbossen
moraliskt korrekt<tekniskt korrekt<anatomiskt korrekt, drudge life
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 25 Jun 2014, 07:59

Efter att ha läst allt igen så tycker jag fortfarande att alla format på konstiga turneringar skall räknas in till rankingen.
Tycker inte att det är - och är tillräckligt säker på att det aldrig kommer bli - ett problem med att "plojgrejer" skulle ge ett orättvist resultat för ett WTC-lag.
eldrak wrote:Ett av kraven för ranking är väl att turneringen skall vara öppen för alla.

Tycker inte att det gäller riktigt för cuper, de är enbart de närmast boende som har möjlighet att delta till en rimlig kostnad.
Detta tycker jag är en legitim anledning att inte ta med cupper i rankingen, men som sagt, jag tycker det är viktigare att de loggas, än att de exkluderas från rankingen.
Nu låter det som om det går att lösa och isåfall tycker jag man kan exkludera cupper från rankingen.

Dessutom så håller jag med om allt detta.
Argos wrote:Jag tycker att ALLA format skall ge ranking. Variation är roligt, och om inga udda upplägg ger ranking kommer de bli färre såna turneringar/färre spelare på de som hålls, och det känns väldigt tråkigt och onödigt.

Tycker inte bara rankingen är till för kompetativt spel, jag tycker också det är en bra grej för att dra folk till turneringar, så se till att så många turneringar som möjligt ger ranking.
Image
John
Zealot
Fraktion: Trollbloods
Namn?: John
Stad: Stockholm

Post by John » 25 Jun 2014, 08:17

Tycker nog inte Cupper ska ge rankingpoäng pga av de argument som nämnts ovan (exkluderande).

Tycker man kan vänta lite med att straffa ut "plojturneringar" - om man nu märker att det börjar skjuva till rankingen på något skumt sätt kan man väl ta diskussionen då, innan det blivit ett stort problem. Tycker inte det verkar värt ett pre-emptive strike nu, sådana brukar inte sällan ge oönskade effekter.
Christian Nordin
Warlock
Fraktion: Legion of Everblight
Namn?: Christian Nordin

Post by Christian Nordin » 25 Jun 2014, 08:34

Jag tycker inte "plojturneringar" ska vara rankade och även om det inte har blivit eller för den delen kommer att bli ett problem så är det mer ett principiellt förbud. För mig bör rankingens primära syfte vara att försöka ge en bild av hur bra en spelare är och detta tycker jag görs bäst genom att mäta de mest kompetativa formaten. Även om åsikterna går isär vill jag påstå att det finns ett praxis över vilka turneringar som är kompetativa och vilka som inte är det. Jag förstår inte argumentet att rankingen inte bara skulle vara för kompetativt spel. Vad är det då vi mäter?

Tyvärr håller jag nog med om att cuper kanske inte borde vara rankade då de är som så många påvisat exkluderande.

Vidare tycker jag att lagturneringar bör vara värda mer än de är idag. Jag tror inte att jag skulle vilja ge dem mer poäng än en singel-placering men i varje fall mer än de är värda nu, för det är ganska snåla poäng man får.
Turneringsmatcher 2015: 29-14
Absylonia2: 6-1
Bethayne: 3-5
Lylyth3: 1-1
Lylyth2: 7-2
Saeryn: 2-0
Vayl2: 1-0
Vayl1: 9-5
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 25 Jun 2014, 09:02

Är det någon i nuläget som är med i WTB och liknande för att få rankingpoäng? Och är det någon som skulle välja att inte vara med ifall de inte gav rankingpoäng? Och skulle det göra någon skillnad om de inte gav poäng alls eller om de t.ex gav hälften av en "kompetativ" turnering?

En annan sak som jag gärna skulle se är någon slags påslag av poäng på turneringar med kval. Placerar man sig bra i mastern på något stort event, på invitationalen på Iron moot eller liknande så tycker jag att det borde "betala" sig lite mer än att vinna en liten 16 manna SR lokalt. Kanske även en möjlighet att få rankingpoäng från sådana turneringar även om det bara är 8st som är med. Det måste självklart finnas någon slags bedömning av vilka turneringar som räknas på detta sätt, kanske en begränsning på hur många som totalt måste ha deltagit i kvalturneringarna eller liknande. (så att inte folk kör en 16 manna steamroller där man kvalar till en åttamanna steamroller som ger högre poäng t.ex.)
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Jocke Rapp
Warlock
Namn?: Joakim Rapp

Post by Jocke Rapp » 25 Jun 2014, 09:31

Återigen, rankingens primära syfte är att uppmuntra folk att åka på turneringar. Det syftet har inte spelat ut sin roll och kommer nog aldrigt göra det. Rankingen låter alla vara med och diskriminerar inte vissa arrangörer och turneringar baserat på godtyckliga argument som "den turneringen är ploj, tycker jag".

Rankingen i både 40k och wmh har bidragit till att öka mängden figurspelsturneringar fantastiskt mycket i Sverige. Att börja exkludera massa turneringar från att vara med kommer troligen innebära att turneringsaktiviteten minskar igen.
Det är förstås inte säkert - men varför chansa?
Image
Pirrekurr
Heavy Warbeast
Fraktion: Minions
Namn?: Pierre Ohlsson
Stad: Linköping

Post by Pirrekurr » 25 Jun 2014, 10:11

Måste hålla med Rapp ovan i detta.

Vi diskuterar rankingen som ett instrument för att ta ut WTC laget, när det egentligen är så att rankingen är ett instrument för att skapa ett intresse kring turneringar. Att vi sedan använder rankingen till att ta ut laget är ju bra då det är den enskilt bästa markören vi har för att ta ut det laget. Men det är inte från början rankingens syfte.

Det är en farlig väg att gå att börja gradera att vissa tävlingar är "riktiga" tävlingar och andra är plojtävlingar. Dessutom, om det nu skulle vara så att en plojtävling skulle avgöra vem som kommer med i WTC laget (vilket det inte gör, diskussionen har förts förut) så än sen? Om man är snabbtänkt och kan anpassa sig efter ett "plojformat" så är det ju en egenskap så god som någon för att visa att man är bra på det här spelet.

Nej till exkludering, ja till inkludering. Snarare att fler turneringar ska räknas än att det ska begränsas ytterligare.
Mk3:
Lord Carver 1-0
ArneB
Warlock
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 25 Jun 2014, 10:21

Jag tyckte det verkade som en dum idé att rækna cupper som rankade redan från børjan. Jag har inte ændrat mig.

Jag tyckte tidigare att det verkade vettigt att kvalade turneringar skulle ræknas mer. Jag ændrade mig ganska snabbt nær vi diskuterade det, det blir bara onødigt komplicerat och det ær væl prestige nog att vinna Iron moot oavsett rankingpoæng?

Nu har jag en massa poæng från ploj och lagturneringar så jag kænner att jag inte direkt kan uttala mig om dem. Men nær jag gått bra i dem har jag væl kænt det som ungefær samma mængd turmoment som nær det går bra i en vanlig turnering. I who's the boss kan en vinna før att en råkade dra en bruten casterkombination. Det ær væl inte ovanligt att vinna ett vanligt turneringsslag før att brædet råkade passa bra eller før att det blev en gynnsam lottning?
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
unispel
Commander
Namn?: Anthony

Post by unispel » 25 Jun 2014, 11:08

Inkluderande snarare än exkluderande kan jag bara hålla med om.
Det finns, enligt mig, ingen större poäng att börja exkludera turneringar (eller cuper).

Cuperna kanske är begränsande, geografiskt, men de mäter spelarnas skicklighet lika bra som "vanliga" turneringar.
Plojformat kanske har ett större inslag av tur, men det blir, enligt mig, svårt och märkligt att någon skall bestämma vad som är ploj.
Man kan ju ställa sig frågan om det är ett bättre mått på skicklighet att vara med i ett bra lag i en lagturnering eller att vinna en plojturnering.

Det jag tycker är väldigt trevligt med cuper, är att de binder samman communityn på ett fint sätt. Unispels cuper har t ex, enligt mig, lett till att olika grupper av spelare kring Lund har bundits samman och haft möjlighet till att träffas och spela mot varandra någorlunda organiserat. Samma sak har säkert hänt både i Göteborg och i Linköping-Norrköping.

Jag ser rankingen främst som ett instrument för att locka spelare till turneringar (och cuper) och för att locka arrangörer att arrangera.
WTC är trots allt bara en turnering, som anordnas en gång om året, där en ganska liten del av communityn deltar. Dessutom så används ju inte rankingen, direkt, för uttag av WTC-laget.

Normalt sätt så är jag väldigt förändringsvillig, men i detta fall så ser jag ingen anledning till att ändra något. Allt är bra som det är. :D

Slutligen så tycker jag att rankingen bör fortsätta vara simpel och inkluderande. Vad som är en riktig turnering bör vara så fritt som möjligt.
Låt alla fantastiska arrangörers kreativitet flöda. Att jag, någon annan, eller några pratsamma medlemmar på ett forum, skall sätta begränsingar på denna kreativitet är bara onödigt.
Risken är att det leder till färre och mer likriktade arrangemang.
ArneB
Warlock
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 25 Jun 2014, 12:56

Jag ær ju i allmænhet før tvång och kontroll, men det kænns som frågan om vilka turneringar (inte cupper før de ær en annan princip) som ska vara poænggivande løses ganska bra av nån sorts fri marknad av spelare. Majoriteten av turneringarna idag ær fortfarande standard nog før att ingen ska kritisera dem som plojiga. De ær också de som brukar locka flest spelare och ger dærfør mer poæng och mer påverkan på rankingen. Men om vi nu sæger att intresset før whos's the boss och spelldraft skulle explodera och det skulle børja komma 100 personer på såna turneringar medan de vanliga "seriøsa" turneringarna bara lockar tio personer, då har det væl ændå skett ett hyfsat demokratiskt beslut att turneringsscenen vill syssla med sånt?
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
the godfather
Warlock
Fraktion: Circle Orboros

Post by the godfather » 25 Jun 2014, 17:28

Klart allt ska räknas. Allt annat är bara dumt.
allt som rankingansvarig (i nuläget bara johan) orkar med bidrar!
"det där är ingen arme, det är ett zoo"
"det här uppdraget KAN man inte vinna på objektiv".(i panik halv turn och 15 run senare) "jag förlorar snart på objektiv!!"
"skulle du säga att du har en snabb arme?"
RobinF
Mage Hunter
Namn?: Robin F
Stad: Borås

Post by RobinF » 26 Jun 2014, 10:30

Rorin wrote:Jag tillhör ju den som hellre ser en förebyggande "åtgärd". När någon väl står som top 6 med 4 WTB vinster och 2 spelldrafts under bältet men aldrig har kommit på övre halva av en vanlig steamroller känns det som att det är lite sent att börja styra om systemet (ja det är en överdrift, men jag tycker att det känns fel att börja diskutera systemet först när någon vinner någon större "plojturnering" och andra sedan i efterhand vill nedvärdera den vinsten, bättre att bestämma innan hur det hanteras).

Om vi "alla" är överens om att vissa typer av turneringar inte bör användas för att visa på bra spelare eller som kval till WTC så känns det bättre att spika det redan nu än att ta det om/när det blir ett problem.

Masters/IG/SR/Hardcore som följer reglerna som finns i respektive dokument och 35+ poäng (eventuellt 35-75 då större börjar bli rätt dumt också...) tycker jag ska räknas i första hand. Sen vet jag inte om jag tycker man ska kapa allt annat rakt av eller bara skala av poängen på något sätt, borde spela mindre roll för toppen oavsett.

Lagturneringar är ju det som verkar vara lite problematiskt att få med på ett vettigt sätt. Svårt med poängfördelning och risk att någon "åker snålskjuts" men å andra sidan har vi väl några stora lagturneringar som känns som att de borde betala av sig rätt bra om man lyckas placera sig bra.
Jag vet inte om argumentet "dålig spelare som 'spammar' spelldrafts och WTB för att bli aktuell för WTC" är överhuvudtaget förankrat i verkligheten.

Jag har spelat figurspel i 22 år, vart på konvent i 15 år och följt kompetitiv figurspelscen i 10+ år, och det som är gemensamt över de systemet jag spelat är att bra spelare kommer överlag bra till i turneringar i "sitt" spel, oavsett format.

Visst kan jättebra spelare få dåligt resultat, men spelar man 10 spelldrafts och 10 WTB-turneringar med Wedding som deltagare kan man nog räkna med att han kommer väldigt högt i majoriteten av dem.

För min del är det vilket som, jag kommer åka på turneringar som jag kan ta mig till enkelt ändå, men jag tycker att inkluderande > exkluderande i detta fallet.
Thar bin no law pon the sea
Post Reply