Cupper

-Allmän info om siten och forumet
Johan Persson
Heavy Warbeast
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Johan Persson
Stad: Halmstad

Cupper

Post by Johan Persson » 24 Jun 2014, 10:07

Jag är inte helt säker att cupper kommer inte längre räknas i gotapair's ranking längre.

Detta för att cupperna är väldigt lokala och inte alla orkar åka te.x mellan malmö och stockholm för att spela cup-matcher.

Diskutera gärna detta så jag får lite input.
Hide until dawn and attack in the twilight,
Shake them awake with the thunder of guns
speedfreek
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Namn?: Pär
Stad: Göteborg

Re: Cupper

Post by speedfreek » 24 Jun 2014, 10:30

Håller med.
De som är spelade kan få räknas, men tycker inte de ska räknas framöver.

Men
Jag tycker det har ett stort mervärde att resultaten sparas så man kan se dem senare, men man kanske kan fixa så de knappt blir värda något i rankingen men fortfarande loggas?
Image
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 24 Jun 2014, 10:32

Tycker det är viktigare att kunna se resultatet i efterhand än att det inte räknas till rankingen.
Image
Jocke Rapp
Warlock
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Joakim Rapp

Post by Jocke Rapp » 24 Jun 2014, 10:36

Är dom ett cp-format, Johan? ;)
*insert internskämtskrattet*
Image
Falkman
Warlock
Fraktion: Retribution of Scyrah
Namn?: Ola
Stad: Västerås

Post by Falkman » 24 Jun 2014, 10:59

Låter bra Johan. Cuper borde inte ge rankingpoäng då de är ungefär lika exkluderande som turneringar där bara lokalbefolkningen får delta (och dessa ger inga rankingpoäng).
Image
Johan Persson
Heavy Warbeast

Post by Johan Persson » 24 Jun 2014, 11:15

Pär: Jag kan fixa så att resultat sparas, om ni vill ha det - utan att det räknas i rankingen. Bara folk skickar in det till mig så ser jag inga problem med att ha det så.

Jocke: ;)
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 24 Jun 2014, 11:20

Låter rimligt :)

Några tankar på om andra "udda" format ska börja räknas annorlunda på något sätt?
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Johan Persson
Heavy Warbeast

Post by Johan Persson » 24 Jun 2014, 11:33

Ja, jag har en massa tankar om det faktiskt.

Dock vet jag inte riktigt hur jag ska applicera det ännu.

Vad är era tankar om det? Det är superintressant att höra det också!
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 24 Jun 2014, 11:35

Jag tycker turnering alltid är turnering, oavsett hur udda den är.
Who's the Boss, Manglarmetall o dyl.

Det är ju ändå bara ett fånigt spel vi sysslar med...
Image
Falkman
Warlock

Post by Falkman » 24 Jun 2014, 11:50

Johan Persson wrote:Vad är era tankar om det? Det är superintressant att höra det också!
Posta det du har så är det lättare att ge respons!
I dagsläget används ju rankingen för att ta ut WTC-lag och bara rent allmänt för att hålla koll på hur "bra" spelarna i Sverige är. I det läget så borde väl egentligen inte Who's the boss, Spell draft och liknande plojgrejer ge några rankingpoäng då de är väldigt långt ifrån en rättvis bild av kompetitivt/balanserat Warmachine.
Image
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 24 Jun 2014, 12:07

Den dagen "plojturneringar" avgör vem som spelar på WTC kan det vara värt att diskutera, men den dagen är verkligen inte nu...
Image
Styvis
Warcaster
Namn?: aDan
Stad: Norrköping

Post by Styvis » 24 Jun 2014, 12:43

speedfreek wrote:Den dagen "plojturneringar" avgör vem som spelar på WTC kan det vara värt att diskutera, men den dagen är verkligen inte nu...
Instämmer.

Tycker inte att cuper ska räknas.
Basic stuff really.

"Attack strong; like bear."
Rorin
Press Ganger

Post by Rorin » 24 Jun 2014, 13:45

Jag tillhör ju den som hellre ser en förebyggande "åtgärd". När någon väl står som top 6 med 4 WTB vinster och 2 spelldrafts under bältet men aldrig har kommit på övre halva av en vanlig steamroller känns det som att det är lite sent att börja styra om systemet (ja det är en överdrift, men jag tycker att det känns fel att börja diskutera systemet först när någon vinner någon större "plojturnering" och andra sedan i efterhand vill nedvärdera den vinsten, bättre att bestämma innan hur det hanteras).

Om vi "alla" är överens om att vissa typer av turneringar inte bör användas för att visa på bra spelare eller som kval till WTC så känns det bättre att spika det redan nu än att ta det om/när det blir ett problem.

Masters/IG/SR/Hardcore som följer reglerna som finns i respektive dokument och 35+ poäng (eventuellt 35-75 då större börjar bli rätt dumt också...) tycker jag ska räknas i första hand. Sen vet jag inte om jag tycker man ska kapa allt annat rakt av eller bara skala av poängen på något sätt, borde spela mindre roll för toppen oavsett.

Lagturneringar är ju det som verkar vara lite problematiskt att få med på ett vettigt sätt. Svårt med poängfördelning och risk att någon "åker snålskjuts" men å andra sidan har vi väl några stora lagturneringar som känns som att de borde betala av sig rätt bra om man lyckas placera sig bra.
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Johan Persson
Heavy Warbeast

Post by Johan Persson » 24 Jun 2014, 13:52

Kan inte mer folk tycka till om detta, det är extremt intressant ämne för rankingens framtid.

Våga säga vad du tycker!
Falkman
Warlock

Post by Falkman » 24 Jun 2014, 14:01

Rorin wrote:Jag tillhör ju den som hellre ser en förebyggande "åtgärd". När någon väl står som top 6 med 4 WTB vinster och 2 spelldrafts under bältet men aldrig har kommit på övre halva av en vanlig steamroller känns det som att det är lite sent att börja styra om systemet (ja det är en överdrift, men jag tycker att det känns fel att börja diskutera systemet först när någon vinner någon större "plojturnering" och andra sedan i efterhand vill nedvärdera den vinsten, bättre att bestämma innan hur det hanteras).
200%.
Att gömma huvudet i sanden och strunta i att diskutera något som vi är medvetna om kan bli ett problem i framtiden känns kortsiktigt. Bättre att då ta det innan det faktiskt blir ett problem som du säger.
Har man inställningen att "det bara är ett fånigt spel vi sysslar med" så borde man väl inte bry sig så mycket om ranking hursomhelst så de eventuella personerna bör ju inte ta illa upp av att man inte får ranking av plojturneringar heller.
Rorin wrote:Masters/IG/SR/Hardcore som följer reglerna som finns i respektive dokument och 35+ poäng (eventuellt 35-75 då större börjar bli rätt dumt också...) tycker jag ska räknas i första hand. Sen vet jag inte om jag tycker man ska kapa allt annat rakt av eller bara skala av poängen på något sätt, borde spela mindre roll för toppen oavsett.

Lagturneringar är ju det som verkar vara lite problematiskt att få med på ett vettigt sätt. Svårt med poängfördelning och risk att någon "åker snålskjuts" men å andra sidan har vi väl några stora lagturneringar som känns som att de borde betala av sig rätt bra om man lyckas placera sig bra.
Håller med här också. Jag tycker personligen att lagturneringar också ska ge ranking så länge de följer ovan nämnda "Masters/IG/SR/Harcore" något sånär, dvs BSK- och WTC-liknande evenemang ska t ex ge ranking men om nån kör en lagturnering i Who's the boss så bör den inte ge ranking.
Image
Rorin
Press Ganger

Post by Rorin » 24 Jun 2014, 14:06

Håller med om det, min fundering var snarare inriktat på hur mycket rankingpoäng lagturneringar ska ge, räkna varje lag som en spelare (som vi gör i nuläget) vilket i princip ger inga poäng alls (vinnarna i en 40-50 personers turnering får poäng motsvarande en 10 personers turnering) eller om man ska räkna det lite högre än så. Jag tycker ju att en tredjeplats i WTC rimligtvis borde ge lite mer än en tredjeplats i någon halvstor singelturnering, men kanske inte lika mycket som en tredjeplats i en 250 personers turnering.
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Crepusculum
Mercenary
Fraktion: Cryx
Namn?: Mikael Kjellberg
Stad: Olofström

Post by Crepusculum » 24 Jun 2014, 14:35

Inte så lite ny i sammanhanget och saknar nog en hel del fakta om hur allt går till på turnerings scenen. Men med utgångspunkt på att rankingen ligger till grund för WTC uttagning där jag utgår ifrån att det är "Masters/IG/SR/Harcore" som körs så känns det inte rättvisande att resultat ifrån cupper och andra turneringsformat påverkar rankingen. Känns lite som att jämföra äpplen och päron. Same but still different.

Hur räknas poängen ifrån lagturneringar idag?
Image

MKIII
Cryx 9-14
Ironjens
Warlock
Fraktion: Minions
Namn?: Jens
Stad: Lund

Post by Ironjens » 24 Jun 2014, 15:13

Det står ju redan att slow-grows och journeymanturneringar inte räknas och de är ju precis som cupper förskjutna i tiden. Är inte det det främsta argumentet för att räkna bort dem, endast de närmast sörjande har en chans att delta?
Fulboost: https://fulboost.wordpress.com/2015/10/ ... n-och-wtc/ uppdaterad 19/10 - 2015

The Pig Pen: https://fulboost.wordpress.com/2015/10/ ... vastation/ uppdaterad 11/10 - 2015
penguin
Solo
Fraktion: Cygnar
Namn?: Arvid Österlund

Post by penguin » 24 Jun 2014, 15:28

jag tycker det kan vara kul med att resultat kommer med även från "plojformat", men förstår att man kanske vill hålla det mer rent för de mer strikta formaten. Jag är inte direkt nära toppen och har inga förhoppningar om att komma med i något wtc-lag den närmsta tiden (en bit att klättra :P ).
jag skulle inte gråta floder om om whos the boss etc inte rankades, men jag tycker det kan vara lite skoj.

Skulle det vara möjligt att ha något form av filter i rankingen? dvs att alla turneringar som rapporteras in märks upp med ett format och att man enkelt sen kan välja att sortera ut alla så kallade "plojformat"?
Då skulle det kunna finnas något i rankingen för både de som vill hålla rankingen "ren", men även för de som tycker det är kul att få poäng för allt
Det blir ju dock lite mer administrativt arbete och en uppgift till för arrangörer att rapportera in. Har man dock tydlig info om hur det ska rapporteras tycker jag inte det borde bli så extra jobbigt att skriva med t.ex. Masters, Hardcore, Steamroller, Whos the boss.
Och så är det ju arbete att bygga filtret så klart, och det är väl den största biten egentligen.
Junior casterkills: 8
Samuel
Heavy Warjack
Fraktion: Cryx
Namn?: Samuel Sandholm

Post by Samuel » 24 Jun 2014, 15:45

Jag tycker att bara turneringar från Iron Moot ska räknas, för vi vet ju alla att det är där som det spelas Warmachine/Hordes på riktigt.
Post Reply