Poängsystemet vara eller icke vara.

-Allmän info om siten och forumet
David Berggren
Warlock
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: David Berggren
Stad: Göteborg

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 09:39

Hade tänkt att vänta med den här tråden till efter Iron Moot men nu sitter jag sysslolös i en sjukhuscafeteria i västerås (en helt ovidkommande detalj...) så varför inte knappa in lite tankar i telefonen.

Vi i Mustachio Productions hade en diskussion om just det här med rankingssystemet på hotellet, första kvällen på bsk. Det var en bra diskussion. På en sidan fanns Joakim "JOCKERAPP" Rapp, medskapare och fanbärare för rankingssystemet så som det är idag. På andra sidan jag, en halvkass spelare som aldrig skapat något rankingssystem eller någon svenska förti kå sida, men som å andra sidan kommer från turneringscenen i Magic the gathering som också hade det bästa rankingssystemet jag hört talas om.

Det som nu följer är MIN syn på det här och på en del av det som sades i bland vinångorna i det där hotellrummet.

Min ståndpunkt var alltså att ELO rankingsystemet är det bästa som hänt sedan rostat bröd, eller ja, kanske inte det bästa... Men lite som demokrati är det ett dåligt system, men också det bästa vi har (i min mening).

Jockes var: "vi hade den här diskussionen 1800-frös-isär på svenska fyrtio K och jag vann den fajten! Därför måste det här vara det bästa sättet att räkna ranking på, jag är bäst, jag har en egen hemsida som är min och sa jag att jag klär förbannat bra i kostym och att jag tjänar mer än dig? Kolla nu när jag häver en flaska rött och somnar med kläderna på!" (Författarens tolkning)

Ok, känner att jag kommer bort från ämnet lite men jag är på förjävla gott humör just nu så ni får ursäkta.

Förkortat: ELO gynnar individuell insatts igenom hela turneringen; den mäter din och din motståndares ranking (innan turneringen) i VARJE MATCH och om du vinner över någon med högre ranking än dig så stiger dina rankingpoäng mer än om du vinner mot någon som har lägre än dig. Detta är den stora styrkan i systemet enligt mig: varje match räknas - förlorar du första så kan du fortfarande känna motivation att fortsätta spela (förtydligande: förlorar man match 1 så kan du i stort sett inte placera dig topp tre på en stor turnering som använder SOS), för du kanske möter jeppa i match fyra och om du vinner mot honom får du massa rankingspoäng. Suck it Jeppa!

Nackdelen med systemet är att när Jeppa, som är rankad typ fyra-femma i sverige, får redigt med pisk (för första gången någonsin vill jag tillägga!) av mig, rankad 33, så FÖRLORAR han mycket mer poäng än om han skulle losa mot säg, Wedding (som ligger lite över honom nästan jämt). Detta medför att - i magic i alla fall - folk med hög ranking [edit: hög ranking = höga ELO poäng = bra spelare] "droppade" efter två-tre förluster, för att de då börjar möta personer med låg ranking och riskerade att förlora mot dem och på så sätt förlora ännu mer rankingpoäng.

Motargumentet till ELO vart alltså att det skulle förstöra turneringar för att spelare skulle börja droppa till vänster och höger och lite i mitten. (Kan ha förträngt något annat motargument här och isf skyller jag på bärtzen och är säker på att JR kommer påminna mig) Jag återkommer till detta, men först lite om nuvarande system.

Fördelen med det rankingsystemet vi har idag är att det är enkelt och det premierar de bästa spelarna i en given turnering. Det nämndes säkert fler argument där i nattsuddet men det är förpassat till dimmorna för tillfället.

Nackdelen, enligt mig, är den samma som fördelen. Den premierar bara de tre bästa i en turnering. Det är bara de som konsekvent går 4-1 i turneringar (utan att förlora första matchen) som hamnar i top tio på rankingen. På grund av den logaritmiska poängfördelningen så är det bara topp tre som i egentlig mening får poäng. Och det har jag inget problem alls med; det ÄR Sveriges tio bästa spelare som hamnar topp tre konsekvent. Problemet blir därunder i geggan där jag simmar. Rankingplats, säg 15-100 är ganska random. Det är där de där som går 3-2 på turneringar klaffsar omkring och det är MYCKET svårt för att inte säga omöjligt för oss att påverka hur det går för oss därnere.

Här vill jag också komma med ett argument som applicerades på ELO systemet: nämligen att "droppa". Om jag förlorar första matchen i en turnering med det nuvarande systemet och därför inte kan ta mig till topp tre, varför slösa min tid på detta och inte droppa? Är jag på Gothcon eller Lincon finns det ju tusen spel jag kan gå å spela istället (Netrunner tex verkar asball!). Men, det verkar inte förekomma i dagens turneringsscen , så jag tror inte det kommer börja förekomma om man byter system heller. (OK. Nu vill jag INTE att den här tråden ska handla om huruvida droppande ska tillåtas eller inte - en intressant diskussion i sig som jag mer än gärna har i en separat tråd. )

Jag vet jag borde komma med någon käck slutkläm här. Får se om det går. Avsluta den här väggen av text borde jag iaf.

Jag gillar inte dagens system. Det fungerar bara riktigt bra för de bästa turneringsspelarna i sverige. Jag vill ha ett system som fungerar för ALLA. Det kanske är ett ELO system (är jävligt övertygad om att topp tio i sverige hade varit så gott som oförändrad), det kanske är en kombination av ELO och preformance rating. Kanske en kombination ELO nuvarande system. Kanske något helt annat. Kontentan är att jag vill ha en rankingmotivation igen (slutade bry mig om ranking för att jag ansåg att den bara fungerade i de högre enklaverna av spelare). Och att jag här vill belysa något jag upplever som ett problem och ett förbättringsområde och därmed hoppas starta en sund diskussion i ämnet.

Eller är det bara jag som tänker så här?

[kom precis på ett motargument till ELO som nämndes där på hotellet, det enda riktigt jävla bra motargumentet: implementationen. Vem kan göra ett fungerande system som används av alla och som inte kräver att alla arrangörer har en laptop med sig till turneringar. Och på det hade jag inget bra svar...]
Image

http://www.theminiaturedungeon.com/
speedfreek
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Namn?: Pär

Re: Poängsystemet vara eller icke vara.

Post by speedfreek » 22 Nov 2013, 09:59

Nu "glömde" du det enligt mig viktigaste argumentet.

Att man inte skall kunna tappa poäng på att spela.
För primärt ville vi med rankingen öka spelandet.
Image
David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 10:03

speedfreek wrote:Nu "glömde" du det enligt mig viktigaste argumentet.

Att man inte skall kunna tappa poäng på att spela.
För primärt ville vi med rankingen öka spelandet.
Sa ju att jag nog hade glömt något. Eller i det här fallet nog förträngt. Det är nämligen ett förbannat bra argument. Ett som jag inte riktigt kan lista ut hur man kan gå runt.

Vet att i Magic så var det så att om du hade ett uppehåll så drogs det automagiskt bort poäng från din ranking och efter ett och ett halvt års uppehåll togs du bort helt (men fick tillbaka lite poäng om du började spela igen - du behövde inte börja från 1200 ellervaddetnuvar)
Image

David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 10:10

Vill också poängtera att jag åker på turneringar ändå trots att jag vet att jag förmodligen kommer förlora ranking på det.

Rankingen kanske är ett argument för vissa att åka på turneringar. För mig är argumenten vänner, bärtz, hotellbacon, nördbingo och att få se vem som skedar med Andreas Holm.
Nu vill jag bara att rankingen ska adderas till dem :)
Image

Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 22 Nov 2013, 10:17

Trevligt med lite diskussion och ifrågasättande :)

Med det sagt, och med tillägg att jag inte är särskilt insatt i Magics ELO system så ursäkta om jag misstolkar det helt:

Med ett sådant system som du vill ändra till, hur påverkar det "nya" metan som vill börja ta sig upp i rankingen? Ifall vi inte har några rankade spelare, eller bara ett fåtal lågt rankade spelare har man då någon som helst chans att börja få poäng? (oavsett hur duktiga spelare det är så måste någon i metat börja få ranking genom att spela mot andra rankade spelare om jag förstår det rätt?)

Har även som speedfreak lite problem med potentiella minuspoäng som kan delas ut för förluster, är det bättre att undvika att spela helt om jag skulle ha en dålig dag, och ska jag alltid undvika att prova något nytt i turneringssammanhang då det kan dra ner mina rankingpoäng?

Dina funderingar på rent praktiska detaljer verkar också vara ganska problematiska, även om smartphone åldern borde kunna rådda bot på det i rätt stor utsträckning.
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
ryssen2
Heavy Warjack
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Jakob Oskarsson
Stad: Uppsala

Post by ryssen2 » 22 Nov 2013, 10:24

Hur skulle man göra med tiden för ELO? Skulle den droppa av med en viss takt eller kan man välja att sluta spela när man är på topp och då ligga där uppe bra länge?

Förstår inte varför man skulle vara tvungen att ha med sig laptop med ELO-ranking mer än man är tvungen att ha det idag? Man för väl in resultaten efter turneringen och då beräknas ELO-vinst/förlust precis som rankingpoäng?

Droppande i turneringar verkar vara en vidrig åkomma i Amerikat. Jag vill inte ha den hit. Feta Ranking/ELO-straff och krossande av d3+1 random figurer borde införas mot detta. Tycker dock inte det verkar vara ett problem idag.

Själv är jag för ny på scenen för att veta vad som är bäst av de två. Förstår dock din känsla av att det inte blir så betydelsefullt med match 5 om man gått 2-2. Men måste man ha Ranking eller ELO-motivering för att spela? Ibland så kan jag nog känna det.

En annan dubbeleggad grej med att varje match betyder något är att många kommer dra sig för att testa Crazy eller roliga listor för att ha lite kul. Det vore synd.
Alla ska blogga, även om jag är dålig på det: http://www.spelryssen.wordpress.com
Albin
Heavy Warjack
Stad: Lund

Post by Albin » 22 Nov 2013, 10:29

Framförallt premierar ett ELO system att folk tok-optar inför turneringar, eller det kanske bara är jag som tycker det är roligt att ibland möta Darius istället för eHaley

Jag håller inte heller med dina argument att 15-100 är random och inte går att påverka. Jag är själv långt ifrån TOP 10, men jag presterar ibland bra och då har jag sett en ökning av mina rankingspoäng - jag förstår inte riktigt hur det kan vara random eller opåverkbart. Vill du påverka så är det bara att vinna mer ;)
Current flavour; Lord Arbiter Hexeris
David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 10:32

ELO brukar fungera så att som ny spelare får du en "startpoäng". I mtg var det 1400 eller nåt. Så du kommer alltid möta någon med poäng oavsett om ditt meta är helt nytt eller om du börjar som ny spelare i ett gammalt meta/stad. De högst rankade i sverige hade sådar 2100 poäng.

Du kan mao skapa ett helt lokalt meta, där alla bara spelar mot varandra. Men för att kunna få riktigt mkt poäng måste du till slut möta andra spelare med riktigt mkt poäng.

Det är alltså inte så att det finns ett visst antal poäng att dela på inom rankingen utan det är en individuell poäng du har baserad på dina historiska vinster/förluster.
Image

David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 10:34

Albin wrote:
Jag håller inte heller med dina argument att 15-100 är random och inte går att påverka. Jag är själv långt ifrån TOP 10, men jag presterar ibland bra och då har jag sett en ökning av mina rankingspoäng - jag förstår inte riktigt hur det kan vara random eller opåverkbart. Vill du påverka så är det bara att vinna mer ;)
Nä. Helt random är det inte. Det jag menar är att med 3-2 resultat på turnering är det lite random vart du placerar dig beroende på din SOS. Därför blir det lite random hur din ranking blir. Med 3-2 kan du lika gärna placeras som #20 som #7 (har inte räknat efter - bara ett exempel)
Image

David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 10:37

Albin wrote:Framförallt premierar ett ELO system att folk tok-optar inför turneringar,
Vad är skillnaden mot dagens system? Har du sett många Darius i top tre det senaste? ;)
Image

Albin
Heavy Warjack

Post by Albin » 22 Nov 2013, 10:42

Nej, men jag har sett top3-spelare med Darius. Tror inte det skulle hända om de riskerade att förlora ett ton med ranking inför WTC-uttagningarna
Current flavour; Lord Arbiter Hexeris
David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 10:53

Albin wrote:Nej, men jag har sett top3-spelare med Darius. Tror inte det skulle hända om de riskerade att förlora ett ton med ranking inför WTC-uttagningarna
Fast det finns inget som säger att vi MÅSTE använda rankingen som basis för wtc-lags-uttagningar.

Men det jag menade var "har du NÅGONSIN" sett de topprankade spelarna ta med sig en lol-lista till en stor turnering?"

EDIT: läste fel. Tydligen har du sett det. På stora turneringar med?
Image

unispel
Commander
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Anthony

Post by unispel » 22 Nov 2013, 11:04

Kort sagt:

För att mäta individuella spelares prestationer och förmåga, så är ELO-systemet självklart mycket bättre än dagens system. Den som inte förstår det har, förhoppningsvis, inte tänkt efter.

För att uppmuntra spelande, eller för att uppmuntra folk till att deltaga i turneringar så är dagens system, förmodligen, bättre.

Den största nackdelen med ELO-system är, som jag ser det, rent administrativt. Men det kanske går att lösa med mjukvara?
Island
General
Fraktion: Cryx
Namn?: Stefan
Stad: Västerås/Stockholm

Post by Island » 22 Nov 2013, 11:07

Bra funderingar. Och är du kvar i västerås så kom och hjälp mig måla inför Narren Open. XD

Jag har en fundering. ELO där man inte kan förlora poäng, det lär ju innebära en konstant stegrande poängnivå uppe i toppen. De börjar på 2000 och sen om ett år har de 40000 medans nya spelare börjar på 1000. Kommer detta kompenseras av att man får typ 20000 av att vinna mot en av de högsta om man har 1000 själv? Eller kommer det delas upp i någon form av omöjligheter?

Möjligtvis att man får "devalvera" rankingpoängen en gång om året eller så för att inte få problem i hanteringen när siffrorna börjar bli större än datorerna klarar av :P

Säkert har den här diskussionen varit igång förut och "bästa av båda världar" har säkert föreslagits förut också. Vart fastnade diskussionen förra gången?
ryssen2
Heavy Warjack
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Jakob Oskarsson
Stad: Uppsala

Post by ryssen2 » 22 Nov 2013, 11:36

Det här med att folk inte gillar att förlora poäng har ju dataspelet LoL försökt få bort genom att införa ligor där man går upp och ner. Men matchmakingsystemet bygger fortfarande på ELO.

Skulle det kunna vara en lösning här? Att man har ett underliggande ELO-system, men att man utåt bara ser rankinglistan eller hur man flyttar sig upp och ner på den?
Alla ska blogga, även om jag är dålig på det: http://www.spelryssen.wordpress.com
David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 11:36

Island wrote: Jag har en fundering. ELO där man inte kan förlora poäng, det lär ju innebära en konstant stegrande poängnivå uppe i toppen. De börjar på 2000 och sen om ett år har de 40000 medans nya spelare börjar på 1000. Kommer detta kompenseras av att man får typ 20000 av att vinna mot en av de högsta om man har 1000 själv? Eller kommer det delas upp i någon form av omöjligheter?
Har inte räknat på detta själv men det sauterar ganska snabbt som det är nu. Dvs att när du nått topp tjugo så börjar det gå segt mot toppen. Ligger du först och bara vinner så tjänar du inte så värst mkt på det. Oklart vad som händer om man tar bort hälften av systemet. Får kolla på det.

Är i v-saus hela dagen för att bli målad på. Annars hade jag hjälpt till såklart!! :)
Image

David Berggren
Warlock

Post by David Berggren » 22 Nov 2013, 11:45

ryssen2 wrote:Det här med att folk inte gillar att förlora poäng har ju dataspelet LoL försökt få bort genom att införa ligor där man går upp och ner. Men matchmakingsystemet bygger fortfarande på ELO.

Skulle det kunna vara en lösning här? Att man har ett underliggande ELO-system, men att man utåt bara ser rankinglistan eller hur man flyttar sig upp och ner på den?
Läste lite snabbt om det. Verkar intressant. Men i LOL kan du å andra sidan spela väldigt mkt matcher rätt fort. Det är svårare i vår sport. Man kan bara klättra en teir per season stod det? Förstår jag det rätt då? Isf så tar det fem år att nå platinum. Ajajaj. Fast om man räknar varje turnering som en "liga" menar du? Hmm. Det här var lite kittlande. Tål att pluggas på mer.
Image

ArneB
Warlock
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 22 Nov 2013, 11:56

Kan man inte ha ELO med nån sorts modifikation att om man droppar (utan giltig orsak, typ sjukdom) så ræknas det som att man læmnar WO?
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 22 Nov 2013, 12:03

ryssen2 wrote:Det här med att folk inte gillar att förlora poäng har ju dataspelet LoL försökt få bort genom att införa ligor där man går upp och ner. Men matchmakingsystemet bygger fortfarande på ELO.

I ett datorspel fungerar det att inte visa poängen öppet, men om vi inte gör det här vilka poäng ska vi då räkna med?

Och den idén bygger väl mer eller mindre på att folk inte orkar sätta sig in i systemet och helt enkelt inte förstår att man får minuspoäng "i bakgrunden" om jag förstår det du skriver rätt? (dvs de använder ELO men visar inte poängen öppet, bara din aktuella rank)

I stora turneringar tror jag att det inte skulle ge någon större skillnad i vad folk spelar (de som inte bryr sig nu skulle inte bry sig då heller, de som kämpar för rankingpoäng skulle spela med det bästa de har oavsett system) men man skulle få ett problem med att de duktiga bara vill spela top-casters eller listor de är vana vid även på mindre turneringar (eller en efterfrågan från de högre rankade spelarna att ha mindre turneringar som inte är rankingpåverkade vilket antagligen skulle bli dåligt för de nyare som försöker ta sig upp på rankingen) för att få möjlighet att testa nya saker i turneringssammanhang utan att man tappar sin ranking på det.

Det skulle även göra att storleken på en turnering inte har någon påverkan på mängden rankingpoäng man får (iofs ger väl fler matcher fler möjligheter att ta poäng teoretiskt sett iaf) och de som vill få mer rankingpoäng i första hand åker till turneringar som de högre rankade spelar i, oavsett storlek (och jag ser iaf hellre att så många som möjligt dyker upp på större turneringar istället för att top 10 ska vallfärda till varje liten lokal turnering som någon av top 3 spelar i).

Skulle ett ELO liknande system upprättas så skulle jag hellre se ett globalt sådant (upprätthållet av typ endgamegaming eller PP själva) snarare än ett svenskt sådant. (Skulle vi bara ha ett svenskt så skulle t.ex Great Swinnish som hade många duktiga icke-svenska spelare ge mycket mindre poäng än det kanske borde då dessa spelare antagligen skulle börja på 1000, eller vad nu startnivån är). Det skulle alltså göra svenska event med internationella spelare mindre attraktivt för de som är intresserade av rankingen (som ledare på rankingen skulle man antagligen inte se fram emot att spela mot någon som man vet är bättre/lika bra som en själv men ha en stor chans att tappa mycket poäng men i princip inte ha chans att få några poäng alls). Ett svenskt ELO system skulle i princip även göra det omöjligt att räkna in utländska turneringar i t.ex WTC uttagningen m.m.

Edit: Angående WO utan giltig orsak, vem ska bestämma om orsaken är giltig och vem ska kolla upp det? Känns som en bra tanke men är lite tveksam till om det skulle gå att genomföra praktiskt (Vill gärna tro att folk är ärliga m.m. men börjar t.ex en WTC plats stå på spel så kan det nog hända att en förkylning som man inte brytt sig om annars helt plötsligt blir ett själ att "sjukanmäla sig" för att slippa tappa poäng)
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Christoffer W
Warlock

Post by Christoffer W » 22 Nov 2013, 12:14

Det är inte så svårt att göra mjukvara som räknar ut allas ELO ranking, problemet är att man måste mata in alla matcher i sagda mjukvara vilket ökar administrationen mycket jämfört med att bara mata in resultatlistan ((n/2)^k istället för n om man har n spelare och k matcher, dessutom tar det nog längre tid att mata in en match än bara ett resultat.

Detta hade kunnat lösas om man har en integrerad turneringsmjukvara och rankingmjukvara men det hade varit ett jättejobb att bygga upp (hade dock haft andra coola fördelar såklart).

Jag håller med Anthony om att det blir ett rättvisare resultat med ELO men att det inte uppmuntrar folk att spela på turneringar på samma sätt. Det är också kul som nån sa innan att man kan testa nya saker på turneringar utan utan att man riskerar att förlora. Man kan tex titta på listorna till unispelskuppen där det finns väldigt många högrankade spelare och många med låg ranking men flera kör ooptade listor (inte dåliga direkt men inte det bästa) som man kanske inte hade vågat med ELO-ranking.

Edit: Håller också med helt i det Rorin skriver (även om man hade kunnat räkna bort matcher mot utländska spelare helt i en ELO-ranking).
Post Reply