Lagturneringar och ranking

-Allmän info om siten och forumet
unispel
Commander
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Anthony
Stad: Lund

Re: Lagturneringar och ranking

Post by unispel » 07 Nov 2013, 22:35

Jag tänkte uppenbarligen lite väl mycket utanför boxen i mitt originalinlägg. Det blir så ibland när jag brainstormar. :D
Hursomhelst så har diskussionen varit intressant att följa och att delta i.

Själv så landar jag efter alla tankar, och inlägg i tråden, i den tråkiga insikten att det är bäst som det är.
Torbjörn Hansson
General
Fraktion: Legion of Everblight

Post by Torbjörn Hansson » 08 Nov 2013, 07:58

Om man är 4 personer i ett lag och vinner så har man plockat plats 1-4 och får dela på de poängen? Skulle då bli ca 14k poäng till alla i Husbil för i år.
ArneB
Warlock
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 08 Nov 2013, 09:59

Fast det blir væl skitlite till tvåan och trean på det viset? Och min erfarenhet från BSK ær att det brukar avgøras på tiebreaker (mitt fel i år).
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 08 Nov 2013, 11:15

De som vann skulle få betydligt mer (13555 istälet för 8000), tvåorna något mer (5763 istället för 5333), treorna något mindre (3709 istället för 4000). De som placerar sig i mitten drabbas hårdast (ca 400 poäng lägre).

Så två lag skulle få högre poäng, övriga mindre.
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
RobinF
Mage Hunter
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Robin F
Stad: Borås

Post by RobinF » 11 Nov 2013, 11:15

unispel wrote:
kmzz0r wrote:Just för att denne har offrats och mött bättre motstånd.
Lag turnering, samma poäng till laget.
Men om man vinner alla sina matcher i en vanlig 16-mannaturnering så möter man ju också tuffast möjliga motstånd.

Det måste ju ändå anses vara skickligare att vinna alla sina matcher i en vanlig 16-mannaturnering än att förlora alla sina matcher i ett vinnande lag. Offrad eller inte.
Nej, alltså så funkar det inte riktigt.

I detta lagformat är det inte sällan man har en rätt skewad lista som man oftast försöker matcha så bra som möjligt, och en "stryklista" som ska vara så bred och seg som möjligt, för att göra det så svårt som möjligt att vinna. Bra exempel skulle väl vara en eLylyth lista som man hela tiden matchar mot motstånd som är sårbara mot en gunline. Detta bör göra att man vinner alla matcher, och drar in en enkel vinst för laget.

Vad en stryklista skulle vara i Warmahordes vet jag inte, men det borde finnas någon som är bra mot typ allt, men inte fantastisk mot något.....

Poängen är att när man spelar som ett lag vinner man som ett lag och inget annat, individuella prestationer skewas lätt av att man får bra/dåliga matchups hela turneringen beroende på vilken lista man spelar.
Thar bin no law pon the sea
Albin
Heavy Warjack
Fraktion: Skorne

Post by Albin » 11 Nov 2013, 11:23

RobinF wrote:Vad en stryklista skulle vara i Warmahordes vet jag inte, men det borde finnas någon som är bra mot typ allt, men inte fantastisk mot något.....
Finns många exempel på "bricks", vanligast är väll Borka Family Reunion T4 och eBaldur Hour of Reckoning T4
Current flavour; Lord Arbiter Hexeris
Post Reply