Lagturneringar och ranking

-Allmän info om siten och forumet
unispel
Commander
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Anthony
Stad: Lund

Lagturneringar och ranking

Post by unispel » 07 Nov 2013, 16:51

Jag blev lite indragen i en diskussion, på BSK, angående den låga rankningspoäng som lagturneringar ger. Alla verkade vara överrens om endast en sak. Att poängen bör höjas.
Någon exemplifierade fint det lite märkliga i att de värderas så lågt genom att poängtera att fredagens plojturnering ger mer rankningspoäng än den stora turneringen.

Det kom några bra förslag på hur man kan göra för att ge lagturneringar en högre rankningspoäng och det hade varit trevligt att diskutera det hela.

Jag har hur som helst börjat fundera på saken och har, efter en del turer i min egna hjärna, kommit fram till att följande, mycket enkla ändring, skulle kunna fungera.

---------------------

Steg 1:
Lagen får poäng efter antalet deltagande spelare, inte efter antalet deltagande lag. På BSK, i år, skulle detta alltså innebära 64 spelare.
Vinnarlaget får alltså poäng som om de hade vunnit en 64-mannaturnering och de som kommer sist får poäng som om de hade kommit på plats 16 i en 64-mannaturnering.

Steg 2:
Individerna i lagen får sina poäng justerade baserat på sin egna prestation. Detta baseras på kvoten av ens vinster.
Har man vunnit 5 av 5 får man alltså poäng som om man hade vunnit en turnering med 64 deltagare, om man spelar i det vinnande laget. Har man däremot bara vunnit 1 av 5 så får man 1/5 av poängen.

Har man vunnit 5 av 5 och spelar i det lag som kom på andra plats så får man alltså poäng som om man hade kommit på andra plats i en 64-mannaturnering. Har man vunnit 1 av 5 och spelar i det lag som kom på andra plats så får man alltså 1/5 av poängen som man hade fått för att komma på andra plats i en 64-mannaturnering.

---------------------

Fördelen med detta system är att poängen höjs för lagturnering, samtidigt som det blir svårt "att åka snålskjuts på bra spelare".

Nackdelen är, naturligtvis, att det är svårt att, på ett så enkelt sätt som jag föreslår, värdera den individuella insatsen för en bra laginsats.

Någon kanske spontant känner att det inte borde vara så mycket värt att komma sist på BSK som att komma på plats 16 av 64 spelare. Men detta borde lösa sig genom att de individer som befinner sig i dessa lag sannolikt har färre individuella vinster.

---------------------

Eftersom mitt förslag verkar vara lite svårt att förstå, och eftersom jag inte verkar kunna förklara det hela speciellt väl så väljer jag att visa med exempel som baseras på BSK med 64 spelare.

Spelare A har spelat i det vinnande laget och har vunnit alla sina 5 bataljer. Den poäng spelare får beräknas enligt följande:

(25+39*0,25)/(1+1)*1000*5/5 = 17375 poäng

Spelare B har också spelat i det vinnande laget men har endast vunnit 3 bataljer. Poängen:

(25+39*0,25)/(1+1)*1000*3/5 = 10425 poäng

Spelare C har spelat i ett lag som kommit på plats 5. Han har dock vunnit alla sina 5 bataljer. Poängen:

(25+39*0,25)/(5+1)*1000*5/5 = 5792 poäng

Spelare D har även denne spelat i laget som kom på plats 5. Han har bara vunnit en batalj. Poängen:

(25+39*0,25)/(5+1)*1000*1/5 = 1158 poäng

Om man tycker att de spelare som har vunnit 0 matcher ändå skall bli premierade på något sätt så kan man lägga till en match i uträkningen. En spelare med 5 vinster har alltså då kvoten 6/6. En spelare med 1 vinst kvoten 2/6 och en spelare med 0 vinster kvoten 1/6.
Last edited by unispel on 07 Nov 2013, 17:17, edited 6 times in total.
Albin
Heavy Warjack
Fraktion: Skorne

Re: Lagturneringar och ranking

Post by Albin » 07 Nov 2013, 16:59

Känns lite löjligt att ha 6st (t.ex.) vinnare av en turnering när de uppenbarligen inte vann. Jag tycker det är bra som det är nu, individuell talang spelar mindre roll i en lagturnering och det blir oerhört skevt om någon kan få massor med ranking för att dennes lagmedlemmar inte presterar så bra (t.ex. om laget går 1-3 i 5st slag och du själv står på 5-0 så hamnar du alltså 1a, trots att ni förlorade)
Current flavour; Lord Arbiter Hexeris
unispel
Commander

Post by unispel » 07 Nov 2013, 17:01

Albin wrote:Känns lite löjligt att ha 6st (t.ex.) vinnare av en turnering när de uppenbarligen inte vann. Jag tycker det är bra som det är nu, individuell talang spelar mindre roll i en lagturnering och det blir oerhört skevt om någon kan få massor med ranking för att dennes lagmedlemmar inte presterar så bra (t.ex. om laget går 1-3 i 5st slag och du själv står på 5-0 så hamnar du alltså 1a, trots att ni förlorade)
Fast nu får du nog läsa mitt förslag igen. Eller så kanske jag var otydlig.

Det kan ju maximalt bli 4 stycken vinnare i turneringen. De måste då alla ha spelat i det vinnande laget, och de måste alla ha vunnit alla sina matcher.
Falkman
Warlock
Fraktion: Retribution of Scyrah
Namn?: Ola
Stad: Västerås

Post by Falkman » 07 Nov 2013, 17:25

Jag gillar inte ditt förslag i att gå in och justera personliga insatser i laget. Man spelar som ett lag och alla i laget borde få lika mycket poäng. En ganska vanlig lag-strategi är ju t ex att "kasta en person under bussen" för att de övriga ska få bättre matchups. Denna personen offrar sig alltså för att laget ska få bättre resultat. I ditt förslag skulle denna personen (som förmodligen förlorar några av sina matcher pga att de är dåliga matchups) få färre poäng. Det gillar jag inte alls. Det är en del av lag-strategin att någon får ta kassa matchups ibland och det borde inte påverka ranking.
Man slåss som ett lag och det ska reflekteras i rankingpoängen.
Som exempel kan tas vårat lag (Båtflyktingarna); förra året kom vi näst sist, detta året kom vi 6 av 18. Visst har vi tränat en del och blivit lite bättre under året som gått, men jag skulle nog ge mest credit till det faktum att vi detta år hade ordentliga matchup-snack och var väldigt förberedda för hur vi skulle göra våra pairings. Stefan vann alla sina matcher men övriga av oss i laget vann bara 2 matcher var. Dock fixade vi så att vi vann de matcher som var viktiga varje runda och kunde därmed knipa en bra placering. Därav var det hela en lag-insats och våra framgångar berodde till stor del på att vi förberett oss bra. Sånt är svårt att baka in i rankingpoäng men det bästa sättet är att laget delar lika på poäng, inte att man bryter ner det till enskilda prestationer.
Till exempel: spelare A kanske inte vann några matcher, men han klurade fram matchup-programmet som ledde till att hans lag kunde fixa bra matchups. Alltså var han lika viktig för att försäkra en vinst som spelaren i laget som gick 4-1, men enligt ditt förslag så blir bara en av dem belönade för det.

Jag gillar Johans enkla förslag att rankingpoängen för lagturneringar helt enkelt är +50% gentemot vad man skulle fått på en singelturnering. Så om en förstaplats i en singelturnering ger 5000 poäng så ger en förstaplats i en lagturnering 7500 poäng var till medlemmarna i det laget.
Last edited by Falkman on 07 Nov 2013, 17:37, edited 2 times in total.
Image
the godfather
Warlock
Fraktion: Circle Orboros

Post by the godfather » 07 Nov 2013, 17:32

Jag tycker alla ska komma på jämna fjärdeplatser. Dvs vinnarna får vad fjärdeplatsen i en 64 personers turnering. Andralaget får ranking för åttondeplatsen
"det där är ingen arme, det är ett zoo"
"det här uppdraget KAN man inte vinna på objektiv".(i panik halv turn och 15 run senare) "jag förlorar snart på objektiv!!"
"skulle du säga att du har en snabb arme?"
unispel
Commander

Post by unispel » 07 Nov 2013, 17:33

Falkman wrote:Jag gillar inte ditt förslag i att gå in och justera personliga insatser i laget. Man spelar som ett lag och alla i laget borde få lika mycket poäng. En ganska vanlig lag-strategi är ju t ex att "kasta en person under bussen" för att de övriga ska få bättre matchups. Denna personen offrar sig alltså för att laget ska få bättre resultat. I ditt förslag skulle denna personen (som förmodligen förlorar några av sina matcher pga att de är dåliga matchups) få färre poäng. Det gillar jag inte alls. Det är en del av lag-strategin att någon får ta kassa matchups ibland och det borde inte påverka ranking.
Man slåss som ett lag och det ska reflekteras i rankingpoängen.
Som exempel kan tas vårat lag (Båtflyktingarna); förra året kom vi näst sist, detta året kom vi 6 av 18. Visst har vi tränat en del och blivit lite bättre under året som gått, men jag skulle nog ge mest credit till det faktum att vi detta år hade ordentliga matchup-snack och var väldigt förberedda för hur vi skulle göra våra pairings. Stefan vann alla sina matcher men övriga av oss i laget vann bara 2 matcher var. Dock fixade vi så att vi vann de matcher som var viktiga varje runda och kunde därmed knipa en bra placering. Därav var det hela en lag-insats och våra framgångar berodde till stor del på att vi förberett oss bra. Sånt är svårt att baka in i rankingpoäng men det bästa sättet är att laget delar lika på poäng, inte att man bryter ner det till enskilda prestationer.

Jag gillade Johans enkla förslag att rankingpoängen för lagturneringar helt enkelt är +50% gentemot vad man skulle fått på en singelturnering. Så om en förstaplats i en singelturnering ger 5000 poäng så ger en förstaplats i en lagturnering 7500 poäng var till medlemmarna i det laget.
Det är den uppenbara "svagheten" i mitt förslag, som jag var inne på lite.

Det viktiga för min del är egentligen att diskussionen kommer upp och att lagturneringarna värderas upp.

Själv så ser jag dock rankingen som en metod att mäta individers prestationer och där tror jag att mitt förslag kan fungera.
Själva lagturneringens mål är däremot naturligtvis att spela som ett lag. Om mitt förslag skulle påverka lagandan i lagturneringar så vore det naturligtvis lite sorgligt.

Det tål dock att läggas till att även med mitt förslag så kommer ju lagets prestation att väga väldigt tungt för individens poäng. Att vinna 2 matcher i det vinnande laget ger en hel del poäng. Att vinna alla sina matcher i det lag som kommer på plats 14 ger inte så många poäng.
Last edited by unispel on 07 Nov 2013, 17:52, edited 1 time in total.
unispel
Commander

Post by unispel » 07 Nov 2013, 17:37

the godfather wrote:Jag tycker alla ska komma på jämna fjärdeplatser. Dvs vinnarna får vad fjärdeplatsen i en 64 personers turnering. Andralaget får ranking för åttondeplatsen
Med ditt förslag så får vinnarlaget:
(25+39*0,25)*1000/(4+1) = 6950 poäng

Med nuvarande system:
16*1000/(1+1) = 8000 poäng

Knappast en uppvärdering.
speedfreek
Press Ganger
Namn?: Pär
Stad: Göteborg

Post by speedfreek » 07 Nov 2013, 17:55

Jag tycker det viktigaste är att alla i laget får samma poäng.
Sen gör det inget om förslaget är enkelt och då är nog Tobemeistern närmast rätt svar...
Image
Christoffer W
Warlock

Post by Christoffer W » 07 Nov 2013, 18:13

Jag tycker som Ola att det är dåligt med system där man får olika antal poäng i laget.

Vi diskuterade också det här en hel del och jag tycker att lättast lösning är bäst. Jag funderar på något av de här alternativen:

1: Samma som nu men med en multipel på poängen, tex 1,5 för att turneringen skulle vara värd mer.

Fördelen med det är ju att det är lätt att räkna ut och förstå och borde vara lätt att programmera också. Nackdelen är att om vi får riktigt stora lagturneringar kommer de att ge för mycket poäng eftersom cappen slår in "senare". Med antalet lag vi har i nuläget är detta inte ett problem men kan vara värt att tänka på. Därför funderade jag på att modifiera det lite och istället göra såhär:

2. Ge poäng per totalt antal spelare (folk bör fortfarande komma tex. 1-16 med 4 på 1, 4 på 2 osv, det behöver inte vara större poängskillnad mellan ettan och tvåan), sen dela poängen med antalet lagmedlemmar och multiplicera med en multipel.

Fördelen är att man inte får väldigt mycket poäng för stora lagturneringar men mer än man får nu (framför allt för små turneringar där vi har det stora problemet idag). Multipeln behöver vara större än i (1) eftersom man får mindre poäng i grund.
unispel
Commander

Post by unispel » 07 Nov 2013, 18:45

Christoffer W wrote:Jag tycker som Ola att det är dåligt med system där man får olika antal poäng i laget.

Vi diskuterade också det här en hel del och jag tycker att lättast lösning är bäst. Jag funderar på något av de här alternativen:

1: Samma som nu men med en multipel på poängen, tex 1,5 för att turneringen skulle vara värd mer.

Fördelen med det är ju att det är lätt att räkna ut och förstå och borde vara lätt att programmera också. Nackdelen är att om vi får riktigt stora lagturneringar kommer de att ge för mycket poäng eftersom cappen slår in "senare". Med antalet lag vi har i nuläget är detta inte ett problem men kan vara värt att tänka på. Därför funderade jag på att modifiera det lite och istället göra såhär:

2. Ge poäng per totalt antal spelare (folk bör fortfarande komma tex. 1-16 med 4 på 1, 4 på 2 osv, det behöver inte vara större poängskillnad mellan ettan och tvåan), sen dela poängen med antalet lagmedlemmar och multiplicera med en multipel.

Fördelen är att man inte får väldigt mycket poäng för stora lagturneringar men mer än man får nu (framför allt för små turneringar där vi har det stora problemet idag). Multipeln behöver vara större än i (1) eftersom man får mindre poäng i grund.
Punkt 1 går ju enkelt att lösa genom att ha en annan cap för lagturneringar. Om man ändå skall göra dem annorlunda borde inte detta vara så svårt.
Albin
Heavy Warjack

Post by Albin » 07 Nov 2013, 18:59

unispel wrote: Själv så ser jag dock rankingen som en metod att mäta individers prestationer och där tror jag att mitt förslag kan fungera.
I så fall borde lagturneringar inte rankas alls; det är, enligt min högst personliga åsikt, betydligt mindre individuell prestation i en lagturnering.
Christian Nordin
Warlock
Fraktion: Legion of Everblight
Namn?: Christian Nordin

Post by Christian Nordin » 07 Nov 2013, 19:01

unispel wrote: Någon exemplifierade fint det lite märkliga i att de värderas så lågt genom att poängtera att fredagens plojturnering ger mer rankningspoäng än den stora turneringen.
Jag tycker inte att plojturneringen borde rankas.

Och jag tycker inte att lagturneringar bör ge mer poäng.
Turneringsmatcher 2015: 29-14
Absylonia2: 6-1
Bethayne: 3-5
Lylyth3: 1-1
Lylyth2: 7-2
Saeryn: 2-0
Vayl2: 1-0
Vayl1: 9-5
ArneB
Warlock
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 07 Nov 2013, 19:06

Hur mycket får man avvika från normen innan man blir en plojturnering?
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
Booogeyman
Major
Namn?: Erik Boge
Stad: Göteborg

Post by Booogeyman » 07 Nov 2013, 19:46

Plojturnering hade 13 bland topp 40.
Känns inte som några enkla rankpts.

Nr Namn Ranking
1 Anders Holm 27
2 Andreas Holm 4
3 Anders Erestam 28
4 David Berggren 31
5 Erik Sjöberg 21
6 Jeppa Resmark 6
7 Joakim Rapp 17
8 Peter Holmquist 48
9 Pär Nordlund 20
10 Robert Jahn 35
11 Tobias Olsson 19
12 Stefan Benediktsson 7
13 Anders Forsmark 42
14 Ola Segerberg 29
15 Mathias Tell 69
16 Jens Mattsson 64
17 Arvid Österlund 54
18 Johan Bengtsson 39
19 Robin Fredman 164
20 Samuel Sandholm 159
Plant a three in Mark tree.
unispel
Commander

Post by unispel » 07 Nov 2013, 20:27

Jag förstår naturligtvis idén med att alla i ett lag skall få samma rankningspoäng.

Men om man bara höjer rankingpoängen för lagturneringar så känner jag ändå att det blir lite märkligt.

Varför skall en spelare som har förlorat alla sina matcher, i ett lag som har vunnit en 16-lagsturnering (oavsett om denne har offrats eller inte), få mer rankningspoäng än en spelare som har vunnit alla sina matcher i en 16-mannaturnering?
Albin
Heavy Warjack

Post by Albin » 07 Nov 2013, 20:37

För att denne vann alla sina matcher i en lag turnering medan den andre förlorade alla sina matcher! :twisted:
kmzz0r
Commander
Fraktion: Khador
Namn?: Jonatan Ross
Stad: Linköping

Post by kmzz0r » 07 Nov 2013, 20:38

Just för att denne har offrats och mött bättre motstånd.
Lag turnering, samma poäng till laget.
Khador
pButcher: (3/0/1)
Old Witch: (15/0/13)
eIrusk: (3/0/3)
aButcher: (8/0/5)
Cryx
Terminus: (2/0/1)
eGaspy: (3/0/4)
pDenny: (1/0/3)
unispel
Commander

Post by unispel » 07 Nov 2013, 20:48

kmzz0r wrote:Just för att denne har offrats och mött bättre motstånd.
Lag turnering, samma poäng till laget.
Men om man vinner alla sina matcher i en vanlig 16-mannaturnering så möter man ju också tuffast möjliga motstånd.

Det måste ju ändå anses vara skickligare att vinna alla sina matcher i en vanlig 16-mannaturnering än att förlora alla sina matcher i ett vinnande lag. Offrad eller inte.
Johan Persson
Heavy Warbeast
Namn?: Johan Persson
Stad: Halmstad

Post by Johan Persson » 07 Nov 2013, 21:01

Jag har faktiskt funderingar på att börja ge lagturneringar en multipel på 1.5.

Har också diskuterat lite med folk och tror det kan vara intressant med att införa en mutipel på 0.5 för allt som inte är 35-50p turneringar.
Hur man ska göra med steamroller eller inte måste man också tänka på.

Detta hade gjort att folk fortfarande får rankingspoäng för alla turneringar (jag gillar att man spelar mycket och allt spel ska premieras på ett eller annat sätt) bara lite mindre för "icke-standard" format.

Personligen tycker jag att BSK är den roligaste turneringen vi har i Sverige och jag tycker det är lite synd att den ofta ger mindre poäng än en "special" turnering dagen innan.
Hide until dawn and attack in the twilight,
Shake them awake with the thunder of guns
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 07 Nov 2013, 22:29

Hur ser det ut rent praktiskt för dig Johan? Går det lätt att lösa eller blir det snabbt komplicerat?

Håller med om att det verkar konstigt att en turnering som har väldigt många deltagare (64?) och ger poäng som om man bara var 16 spelare.

Ifall du ändå funderar på att räkna ner "icke standard" turneringar så kanske man kan räkna lagturneringar som det totala antal deltagare man har men som "icke standard" (så t.ex i ditt förlsag skulle en lagturnering ge mostvarande poäng som 64 spelarturnering *0,5). Hur man sedan distribuerar poängen blir väl lite mer komplicerat, men att räkna det som att vinnande laget alla koma på första plats (så för BSK Poäng för antal deltagare,som minskas av capen över 32/(1+1) och sedan *0,5 Så att alla i vinnarlaget får hälften av poängen som en individuell vinnare av en 64 spelares turnering skulle få). Det skulle ge mer poäng till lagturneringar än i dagsläget men fortfarande inte få för många som springer iväg med extremt hög ranking.
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Post Reply