Mk3

-Allt som rör ditt favoritspel
StargateNerd
Mercenary
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Gustaf
Stad: Sätila

Re: Mk3

Post by StargateNerd » 11 Apr 2016, 21:06

Mahkal wrote:Hur menar ni fixa till tough? Gillas inte Tough så som det är nu? Jag tycker det är helfestligt ^^

Om vi ska vara seriösa dock så tycker jag att det är på tiden att man tittar över tough och dess funktion. Känns inte riktigt som att det blev som dom hade tänkt ifrån början. Känns lite sådär dock som trollspelare att inte veta vad man har tänkt istället.

Är det bara jag eller fick Troll utan tvivel den absolut ballaste caster/warlocken också?
Hittade troll-spelaren ;)

Jag tror problemet med Tough som det är nu är att det är en sån där slump grej i ett spel med relativt lite slump. Man kan oftast räkna med att min robot kommer att rensa ut den där gruppen med infantri, men så helt plötslig vägrar den där soldaten dö trots att han får två ton robotnäve i ansiktet gång på gång.
Jag tror ett bra sätt att fixa Tough kan vara att man bara kan Tougha en eller två gånger per runda eller något, och/eller att man inte kan Tougha när man är knocked down. Då har man kvar att vissa figurer är hårda, men inte att en Trencher äter upp en hel Battlegroups attacker och överlever.

Trollens nya caster är definitivt en av de tuffaste! Jag är osäker på vad jag tycker om min nya jultomte till pyroman, men väntar med åsikten tills man kan se modellen på riktigt eller i 3D rotationen.
/Gustaf Eklund
Glory to Menoth!
Charmant
Warlock
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Hugo
Stad: Riksskald

Post by Charmant » 11 Apr 2016, 21:12

$14.99
Blackclad Stoneshaper—Circle Solo (metal)
1 Blackclad Stoneshaper solo and 1 color stat card
PIP 72098
Najs
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

No god but Cheezus Christ
"Spelar man mercs så spelar man med hjärtat" - Dan Alf 13/1 2013
DrDoc
Light War Beast
Fraktion: Khador
Namn?: Johan
Stad: Malmö

Post by DrDoc » 11 Apr 2016, 21:37

speedfreek wrote: Behemoth—Khador Character Heavy Warjack (white & resin)
1 Behemoth heavy warjack and 1 color stat card
PIP 33121
$69.99
Lustigt. Hade det inte varit för att jag blev sjuk idag så hade jag åkt och köpt mig en Behemoth. Men nu ... not so.

Intressant att PP väljer en såpass lång framförhållning. Som nån ovan konstaterade, det lär ju bli lite stiltje på köpfronten ett tag.
eldrak
Commander
Namn?: Oskar
Stad: Karlstad

Post by eldrak » 11 Apr 2016, 22:31

Äh, man köper väl det som släpps, frågan är bara hur många faction decks man behöver...
(Merc, minion, cygnar, khador, cryx, menoth för att kunna spela Mercs och sedan dubbletter av vissa enheter/jacks som man säkert får för få kort av)
Bunny, Bunny, Bunny, Bunny, Ossrum! Ossrum! - Mercbossen
moraliskt korrekt<tekniskt korrekt<anatomiskt korrekt, drudge life
Falkman
Warlock
Fraktion: Retribution of Scyrah
Namn?: Ola
Stad: Västerås

Post by Falkman » 11 Apr 2016, 22:40

Sammanfattning av spoilers från Primecast:

- Alla casters kommer att ha någon form av unik spell eller special ability, så att alla verkligen känns speciella. Inte längre någon caster som bara är en bunt spells från andra casters.

- Poängskalan dubblas. Dvs det som i dagsläget är 50 pts kommer att vara 100 pts i Mk3. Detta så att det finns rum för mer finjusteringar i poängkostnad. Gorman kan t ex kosta 5 pts och Rhupert 4 i det nya systemet.

- De ska minska skillnaden i hur focus och fury presenteras i spelet. Fury har tidigare varit väldigt explosivt och starkt earlygame medan focus är starkt endgame.
- Alla warjacks som är i CTRL area i control phase får automatiskt en focus var, gratis.
- Warlocks ska kunna få fury även från bestar som dött, man behöver inte stå och skära sig för att ens battlegroup dött.

- Casters kommer att ha mycket mer jack/beast points. Tidigare har man haft 5-7 poäng (vilket skulle översatts till 10-14 pts i det nya systemet), i mk3 kommer man att ha runt 30 jack/beast points. Som exempel ges att de nya battleboxarna totalt kostar 0 pts med gratispoängen inräknade.

- Vissa huge bases blev för konservativt designade i mk2, vilket de åtgärdat. Låter som bättre balans för framför allt battle engines och gargantuans.

- Premeasuring.

- Moralregler är i stort sett borta. Enheter kommer inte längre att fly och tappa aktiveringar pga det.

- Det nya poängsystemet har gett dem möjligheten att verkligen realisera hur sjukt köttiga Colossals är. Conquest kostar numera 4x så mycket som en Juggernaut, men blästrar också totalt skiten ur slagfältet som kompensation för kostnaden.

- Den pågående fluffstoryn kommer inte längre att släppas via regelböckerna, utan i separata böcker utgivna via Skull Island.
- Fluffet kommer att hoppa ungefär två år framåt, och starta en ny storyline som fokuserar på ett krig mellan Cygnar och Khador. Det låter som att Cygnar ine längre styrs av Leto Raelthorne, och dessutom är mer aggressivt. Cygnar är inte längre den stackars försvararen som är anfallen från alla håll.
- Det låter som att de ska börja låta karaktärer dö i storyn. "Inte som i Game of thrones, men säkerhetsnätet är iaf borta."

- Det kommer att släppas en ny Hordesfraktion på Lock & Load 2017, och den kommer att spoilas nu på Lock & Load 2016.
Image
såne
Heavy Warbeast
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Johan Sånesson
Stad: Lund

Post by såne » 11 Apr 2016, 22:43

En sak som kan bli jäkligt tråkig är alla custom tokens som kanske inte längre blir giltiga.
Men skit i det. Det kommer bli fett.
JAG HAR ÄNTLIGEN GJORT DET! JAG HAR VUNNIT MOT OSKIS! KATTER OCH HUNDAR BOR TILLSAMMANS!
Izin
Zealot
Namn?: Axel Rydén

Post by Izin » 11 Apr 2016, 22:47

Nefrums wrote: Blir till att hitta de nya Mongonobsen! 8-)
"- Fan vilken ball lista Jeppa! Coolt att du använder nya fräsiga enheter som ingen spelat med innan!"

...
eldrak
Commander
Namn?: Oskar
Stad: Karlstad

Post by eldrak » 11 Apr 2016, 22:59

såne wrote:En sak som kan bli jäkligt tråkig är alla custom tokens som kanske inte längre blir giltiga.
Noterar att PP har nya tokenset till alla på sitt släppschema.

edit: Coil spotted at 3:58 i videon?
Last edited by eldrak on 11 Apr 2016, 23:35, edited 1 time in total.
Bunny, Bunny, Bunny, Bunny, Ossrum! Ossrum! - Mercbossen
moraliskt korrekt<tekniskt korrekt<anatomiskt korrekt, drudge life
ArneB
Warlock
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 11 Apr 2016, 23:08

PREMEAUSURING!?!?!?

Ingen smily kan beskriva hur arg jag blir över detta. USCH.
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
kombat
Solo
Fraktion: Legion of Everblight
Namn?: Johan Ljungström

Post by kombat » 11 Apr 2016, 23:32

ArneB wrote:PREMEAUSURING!?!?!?

tycker de förklarar det rätt bra på primecasten. Premeasuring finns ju redan i spelet och det handlar ju mest om hur bra man är på att abusa det
StargateNerd
Mercenary
Namn?: Gustaf
Stad: Sätila

Post by StargateNerd » 11 Apr 2016, 23:38

Jag tycker spelets framtid ser väldigt ljus ut. Ska bli jätteroligt att se vad som spoilas framöver!

Pre-measuring är ett tve-eggat svärd, tror jag. Tar bort lite av skillen i att kunna ögonmåtta och huvudräkna, men gör spelet mer förlåtande, särskilt för nya spelare. Eller för sånna som jag som är kassa på spelet ;)

Men som sagt ovan finns ju redan pre-measuring i spelet till en viss grad. Jag har sett att en del nya spelare har lite svårt att komma in i det hela att man inte får mäta hur man vill. Dock skulle jag inte bli förvånad om det finns någon slags begränsning på hur man får mäta, exempelvis att det finns en maxlängd på hur lång man får mäta, eller att man bara kan mäta till det man har line of sight till.
/Gustaf Eklund
Glory to Menoth!
pstening
Unit Attachment
Fraktion: Legion of Everblight
Namn?: Per Stening
Stad: Eslöv

Post by pstening » 12 Apr 2016, 04:32

Äntligen!!
In Sweden we call it "rättvist"
Albin
Heavy Warjack
Fraktion: Skorne

Post by Albin » 12 Apr 2016, 05:44

Tycker att premessuring är dåligt då det på en större skala vet exakt vad din motståndare kommer kunna göra. Hade då hellre sett att man fixade LOS om det är ett problem, för 'locks/'casters måste man ändå positionerna först innan man mäter

och detta kommer från någon som är värdelös på ögonmått!
Current flavour; Lord Arbiter Hexeris
David Berggren
Warlock
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: David Berggren
Stad: Göteborg

Post by David Berggren » 12 Apr 2016, 05:48

ArneB wrote:PREMEAUSURING!?!?!?

Bästa som hänt sen...

Bästa som hänt! Pre-meausuring är det nya nu. Hålla på å fippla med ögonmått är för fölk som började med dockor på nittiotalet. Häng med i tiderna you grumpy old man ;)
Image

http://www.theminiaturedungeon.com/
ArneB
Warlock
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 12 Apr 2016, 06:11

Jag tyckte mäta control zones var en perfekt kompromiss. Aldrig mer den där nöjda känslan när motståndarens charge är flera tydliga milimeter för kort. :(

Det är ju en del av spänningen! Jag är inte 100%ig. Och spelade knappt mätspel på 90talet, det kom jag igång med 2007.
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
ryssen2
Heavy Warjack
Namn?: Jakob Oskarsson
Stad: Uppsala

Post by ryssen2 » 12 Apr 2016, 06:28

Jag känner "äntligen premeasuring". Det är en sån sjuk nackdel när man spelar 5-fury casters.

Det var inte kul på den tiden när jag var tvungen att gissa med kanonen i warhammer fantasy och det är inte kul idag när någon råkar nudgea en modell precis när man ska göra den viktiga mätningen. Med premeasuring kan båda spelare vara tydliga med att man är inne och inte behöva pillmäta mellan figurer med darriga fingrar.
Alla ska blogga, även om jag är dålig på det: http://www.spelryssen.wordpress.com
DrDoc
Light War Beast
Fraktion: Khador
Namn?: Johan
Stad: Malmö

Post by DrDoc » 12 Apr 2016, 06:38

David Berggren wrote: Hålla på å fippla med ögonmått är för fölk som började med dockor på nittiotalet. Häng med i tiderna you grumpy old man ;)
Tänker också vara grumpy old man. Jag gillar eyeballing. Kanske för att det är det enda jag är hyfsad på i spelet, men att ta bort det är att ta bort ett färdighetselement.

Jag tror dock att det blir mer newbie-vänligt utan det, och det rensar onekligen upp lite i regelsystemet ("får jag mäta nu?"). Så på det hela blir det nog bra. Allt som gör det lite lättare för nya spelare (utan att trivialisera) tror jag är bra i sig.
David Berggren
Warlock
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: David Berggren
Stad: Göteborg

Mk3

Post by David Berggren » 12 Apr 2016, 06:43

Det handlar, för mig, om vad jag tycker man ska behöva vara duktig på för att prestera i Warmachine. Jag tycker inte man ska behöva vara duktig på att se skillnad på 11" och 11" och 2mm. Jag tycker det ska räcka med att man är bra på att spela spelet.
Image

http://www.theminiaturedungeon.com/
Charmant
Warlock
Namn?: Hugo
Stad: Riksskald

Post by Charmant » 12 Apr 2016, 06:46

Fan gissa med kanonen Kreygasm
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

No god but Cheezus Christ
"Spelar man mercs så spelar man med hjärtat" - Dan Alf 13/1 2013
såne
Heavy Warbeast
Namn?: Johan Sånesson

Post by såne » 12 Apr 2016, 07:20

Jag har inga problem med premeasurement men så har jag aldrig heller spelat med det. Tycker båda sidorna har bra argument. Är dock orolig (antagligen utan anledning ) att troll blir kassa.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
JAG HAR ÄNTLIGEN GJORT DET! JAG HAR VUNNIT MOT OSKIS! KATTER OCH HUNDAR BOR TILLSAMMANS!
Post Reply