Ny policy för onlineaffärer

-Allt som rör ditt favoritspel
fencat
Ranger
Fraktion: Cryx
Namn?: Stefan
Stad: Kungsbacka

Ny policy för onlineaffärer

Post by fencat » 31 Mar 2016, 21:45

http://privateerpress.com/press-release ... der-policy

Tror ni detta kommer påverka oss i Sverige?
Som de är köper jag nästan alla mina PP saker från figurspel.se, de har iof inte några jätte rabatter (antar detta är riktat mot de som har 30%). Som det är, så är ju inte figurspel eller speltid.se jätte snabba med att få in saker direkt. Så hoppas ju de inte blir värre.

Sen är de ju lite oroande att GW faktiskt gjorde samma sak för flera år sedan, och ja, se på GW nu. Skyhöga priser och affärer får inte använda deras bilder etc..
Falkman
Warlock
Fraktion: Retribution of Scyrah
Namn?: Ola
Stad: Västerås

Re: Ny Policy för Online affärer

Post by Falkman » 31 Mar 2016, 21:47

Det känns som ytterligare en i raden av tveksamma handlingar från PP den senaste tiden. Undrar vad som pågår där borta egentligen.
Image
Profeten
Ranger
Fraktion: Legion of Everblight
Namn?: Jacob
Stad: Uddevalla

Re: Ny Policy för Online affärer

Post by Profeten » 31 Mar 2016, 21:52

Finns ju knappt butiker i Sverige.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Albin
Heavy Warjack
Fraktion: Skorne
Stad: Lund

Re: Ny policy för onlineaffärer

Post by Albin » 31 Mar 2016, 22:02

fencat wrote:http://privateerpress.com/press-release ... der-policy

Tror ni detta kommer påverka oss i Sverige?
Som de är köper jag nästan alla mina PP saker från figurspel.se, de har iof inte några jätte rabatter (antar detta är riktat mot de som har 30%). Som det är, så är ju inte figurspel eller speltid.se jätte snabba med att få in saker direkt. Så hoppas ju de inte blir värre.

Sen är de ju lite oroande att GW faktiskt gjorde samma sak för flera år sedan, och ja, se på GW nu. Skyhöga priser och affärer får inte använda deras bilder etc..
Vet inte riktigt om detta är jämförbart med att man inte får sälja vissa produkter (bits) och hindra icke-brandade butiker från att sälja "non-prime" produkter för mer än $200 i halvåret eller vad det var.

Om du inte har butik får du sakerna senare... big deal
Current flavour; Lord Arbiter Hexeris
fencat
Ranger
Fraktion: Cryx
Namn?: Stefan
Stad: Kungsbacka

Post by fencat » 31 Mar 2016, 23:18

Albin wrote:
Vet inte riktigt om detta är jämförbart med att man inte får sälja vissa produkter (bits) och hindra icke-brandade butiker från att sälja "non-prime" produkter för mer än $200 i halvåret eller vad det var.

Om du inte har butik får du sakerna senare... big deal
Du får inte bara dom senare, du blir låg prioriterad på att få sakerna alls.
Vilket iaf i theorin kan innebära att du inte får vissa modeller över huvudtaget.
Säg att de kommer en all in one igen, då är risken stor att de inte får den alls.
ryssen2
Heavy Warjack
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Jakob Oskarsson
Stad: Uppsala

Post by ryssen2 » 01 Apr 2016, 06:34

Är jag den enda som tycker det är rimligt att PP försöker hjälpa fysiska butiker? Dels ur ett egoistiskt perspektiv för mig själv så att jag har någonstans att spela och dels ur PPs perspektiv själva är det nog bättre att folk ser deras spel spelas.

Förstår inte varför det är så många som envisas med att spara några procent på figurer på nätet och sen gå och spela på de lokala butikerna (om man har en sån, vill säga). Tycker det är dumsnålt.
Alla ska blogga, även om jag är dålig på det: http://www.spelryssen.wordpress.com
kombat
Solo
Fraktion: Legion of Everblight
Namn?: Johan Ljungström

Post by kombat » 01 Apr 2016, 07:58

Detta genomförde väl GW för ett tag sen. Jag tycker det är helt okay. Sen lär det ju inte påverka oss i sverige särskilt mycket ändå.
Charmant
Warlock
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Hugo
Stad: Riksskald

Post by Charmant » 01 Apr 2016, 08:02

Jag gillar policyn men tycker att den är dumt uttryckt. Till exempel stämmer det policydokumentet säger att man vill få bort inte alls med Discount Games Inc. som nu ändå blivit "svartlistade".

Jag förstår att tanken bakom policyn är att butiker inte ska få sätta för låga priser för att konkurrera ut andra, men då får man faktiskt säga det och inte gömma sig bakom rök och speglar. Sen får de andra problem som att avgöra var prisnivån måste ligga, idag är det ett jävla godtycke i formuleringarna. Transparens är löjligt att kräva men ett gammalt talesätt inom etiken är att bör förutsätter kan och det gäller här också. Man kan inte kräva att butiker ska leva upp till ens förväntningar om man inte uttrycker vilka de är och det där dokumentet är fan luddigt.
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

No god but Cheezus Christ
"Spelar man mercs så spelar man med hjärtat" - Dan Alf 13/1 2013
Frejdruk
Lord Commander
Fraktion: Cygnar
Namn?: Fredrik Rabén
Stad: Stockholm

Post by Frejdruk » 01 Apr 2016, 09:02

Av Jays pressmeddelande verkar de tillåta 10% rabatt jmfr med "vanliga" butiker men inte mer.
Flogger
Mage Hunter
Fraktion: Minions
Namn?: Flogger
Stad: Jönköping

Post by Flogger » 02 Apr 2016, 07:57

Tycker det låter asbra. Slår vad om att de röstar på bernie sanders också <3
Pros Play Painted
Frejdruk wrote:Flogger har rätt.
Zachnafein
Mage Hunter
Namn?: Erik Pajen Ivarsgård
Stad: Borlänge

Post by Zachnafein » 02 Apr 2016, 10:03

Detta låter rimligt men som sagt så hade det vart rakare och bättre om de gått ut med den reella anledningen direkt inte dölja sig bakom en ridå.

Vad menar du Ola som fler dåliga saker som PP gjort? Vad har jag missat?
ImageImage
Albin
Heavy Warjack

Post by Albin » 02 Apr 2016, 11:51

Vad är det för ridå? Tycker att de har varit väldigt självklara med vad de är ute efter och varför, det enda de dolt är deras "black list" - men varför skulle någon vilja att den skulle ut?
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 03 Apr 2016, 01:02

I princip säger policyn att pp godtyckligt kan sätta låg prio på butiker av t.ex personliga själ där en rak sälj inte för under X% policy hade gjort att butiker inte kan klaga på favorisering m.m. Gäller speciellt då de som sagt räknar in t.ex. DGI som "free rider" trots att de stöttar communityn mer än de flesta lgs.

Förstår idén men håller med Hugo om att en mer tydlig "gräns" skulle vara en bra grej istället för godtyckliga beslut i fall till fall

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Albin
Heavy Warjack

Post by Albin » 03 Apr 2016, 09:06

Rorin wrote:I princip säger policyn att pp godtyckligt kan sätta låg prio på butiker av t.ex personliga själ där en rak sälj inte för under X% policy hade gjort att butiker inte kan klaga på favorisering m.m. Gäller speciellt då de som sagt räknar in t.ex. DGI som "free rider" trots att de stöttar communityn mer än de flesta lgs.

Förstår idén men håller med Hugo om att en mer tydlig "gräns" skulle vara en bra grej istället för godtyckliga beslut i fall till fall

Det är fortfarande ett företag och det finns ingen rimlighet i att exkludera ett företag av "personliga skäl"

Att DGI inkluderas som free rider är snarare ett bevis på att de inte gör detta med några personliga preferenser i åtanke, utan har någon form av uträkning för att klassificera sina leverantörer.
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 03 Apr 2016, 09:13

Finns ingen rimlighet i att vissa är idipter och försöker stänga ute folk av annan hudfärg eller liknande heller trots att de är företag. Vill absolut inte påstå att jag tror PP gör något sådant men som policyn officiellt är skriven går det inte för oss att säga säkert att de inte gör det. Har de ett mer exakt sätt att avgöra det på så varför inte skriva det i klartext och undvika missförstånd.

Ser det även som extremt nedvärderande mot vissa butiker att kalla dem för freeriders bara för att de säljer saker billigare. Att säga att de vill styra upp priserna för att jämna ut konkurrensen är en sak men att anklaga t.ex dgi för att bara rida på andras arbete när de uppenbart gjort väldigt mycket för communityn förstår jag inte alls.

Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
eldrak
Commander
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Oskar
Stad: Karlstad

Post by eldrak » 03 Apr 2016, 20:41

Moderatorerna på PPs forum är verkligen konstiga.
Bunny, Bunny, Bunny, Bunny, Ossrum! Ossrum! - Mercbossen
moraliskt korrekt<tekniskt korrekt<anatomiskt korrekt, drudge life
såne
Heavy Warbeast
Namn?: Johan Sånesson

Post by såne » 04 Apr 2016, 09:15

Jag ogillar att deras lista är hemlig. Öppenhet är bra.
JAG HAR ÄNTLIGEN GJORT DET! JAG HAR VUNNIT MOT OSKIS! KATTER OCH HUNDAR BOR TILLSAMMANS!
ArneB
Warlock
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Anders
Stad: Østerlars

Post by ArneB » 04 Apr 2016, 22:04

Kan inte nån av alla er datanördar hacka den och läcka den då? Tänk vilken skandal det skulle bli.
Ja du kanske kan spela, men frågan är: kan du kötta?

Særyn 14-8 pVayl 12-8 eVayl 7-3 Bethayne 6-6 pThagrosh 16-4 eThagrosh 1-0 pAbsylonia 0-1 eLylyth 7-4
ryssen2
Heavy Warjack
Namn?: Jakob Oskarsson
Stad: Uppsala

Post by ryssen2 » 05 Apr 2016, 06:41

"gotapairdokumenten"
"#gotagate"
Alla ska blogga, även om jag är dålig på det: http://www.spelryssen.wordpress.com
Albin
Heavy Warjack

Post by Albin » 05 Apr 2016, 09:54

såne wrote:Jag ogillar att deras lista är hemlig. Öppenhet är bra.
Att peka ut någon (en samarbetspartner) som en "free rider" offentligt kan påverka deras business negativt och kan resultera i en stämning och även att samarbetet upphör
Post Reply