Gröngöling

-Allt som rör ditt favoritspel
Post Reply
Izin
Zealot
Namn?: Axel Rydén
Stad: Lund

Gröngöling

Post by Izin » 26 Sep 2013, 10:22

Tjaba!

Axel Rydén var namnet och jag är helt ny inom WarmaHordesvängen men har tidigare spelat en hel del Warhammer/40K.

Varför ska jag börja med just er hobby? Vad ska jag spela? Warmachine eller Hordes? Vad är mest powergameat? Gillar ju eldar/alver i WH pga mobilitet och trixigheter, vad finns det för motsvarigheter? Modellmässigt är jag lite sugen på Legion/Circle; hur lämpar sig dessa arméer, eller hordes i allmänhet till en nybörjare?

Peace
speedfreek
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Namn?: Pär
Stad: Göteborg

Re: Gröngöling

Post by speedfreek » 26 Sep 2013, 10:34

Tänker du måla fint rekommenderar jag Circle.
Annars Legion eller Cryx.
Image
Goat
Mage Hunter
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: Goat

Post by Goat » 26 Sep 2013, 11:13

Med mobilitet och trixigheter är Circle eller Cryx att rekommendera.
Circle har extremt mycket movement-trix och hög speed på det mesta.

Cryx har hög speed och ganska mycket trixande (debuffing och liknande)

om det inte finns några modeller som är helt iögonfallande så kan man hjälpa dig att välja så här:
gillar du trädkramande druider med varulvar och magiska stenar? Circle
gillar du odöda zombies, spöken och kraftfulla nekromantiska robotar? Cryx

bara mina 5 cent
JohanA
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Stad: Norrköping

Post by JohanA » 26 Sep 2013, 11:18

Kul att du funderar på att börja med Warmahordes! Alltid lite extra roligt med gamla 40k:are som hittar hit. :)

WarmaHordes kan erbjuda ett förvånansvärt välbalanserat och speltekniskt tajt system, med väldigt få utrymmen för regeltolkningar och regeldiskussioner. Det är ett spelsystem som känns som att det är framtaget med turneringar i åtanke kan man säga, även om man såklart kan lägga sig på vilken nivå man vill.

Överlag känns det som att det är spelare och inte fraktioner som vinner turneringar, se'n finns det gängse uppfattningar om vad som är mest powergame:igt. Det är väl snarare så att varje fraktion har åtminstone några armékompositioner som är mer lättspelade/effektiva som står sig väl mot de andra fraktionernas. Jag tycker vi har ett väldigt varierat toppskikt allt som oftast i turneringssammanhang, vilket bara förstärker min uppfattning om att det är spelare och inte fraktioner som vinner turneringar.

Motsvarighet till mobilitet och trixighet skulle jag nog säga är Circle of Orboros, med teleporteringstrix och liknande hittepå som finns i armén utanför deras Warlocks. En finessfraktion kan man säga! Lite mer avancerad kanske, men man lär sig ju sin armé med tiden oavsett vad man spelar så det är ju bara att köra på det du tycker verkar coolt och som du tror passar din spelstil. 8-)

Det är annars lite svårt att kategorisera fraktionernas styrkor och svagheter då deras Warlocks eller Warcasters kan definera om armén rätt så mycket. Trollbloods i turneringssammanhang kan köra exempelvis blitz-listor med bestar som stormar toklångt, OCH så kan de köra en tajt Brick-lista som går ut på att maximera defensiva värden så de kan ta en smäll på käften tills dess att det är dags att puckla på saker, OCH så kan de köra en mer kontroll/avståndsinriktad lista med skytte som stänger ner motståndarens enheter så man kan plocka av dem på avstånd och ta scenariopoäng. Alla de tre inriktningarna är kompetativa och kompletterar varandra mot olika slags motstånd. Så oavsett vad du väljer kommer det nog kunna finnas någon Warlock/Warcaster som faller dig i smaken och som definerar arméns spelsätt så den passar hur du vill spela. :)
"Om det finns någon som njuter av att förnedra fienden med onödigt komplexa drag så är det väl du." -Styvis

Image
Rorin
Press Ganger
Fraktion: Khador
Namn?: Johan Dyrlind
Stad: Umeå

Post by Rorin » 26 Sep 2013, 11:23

Spontant skulle jag säga Circle på dina beskrivningar, problemet är väl däremot att Circle är minst förlåtande mot nybörjare.

Alver finns även i form av Retribution i warmachine, däremot är det tveksamt om de uppfyller dina önskemål på armé.

Warmachine/hordes är egentligen lite onödig uppdelning i de flesta fall. Du spelar alla faktioner mot varandra och alla är tillåtna på samma turneringar. Finns betydligt större skillnader mellan faktioner än vilket "spel" de tillhör.

Mest powergameat: I jämförelse med WH/40k så är balansen bra men inte perfekt. Cryx, Legion och Menoth har ansetts som bäst den senaste tiden, Circle börjar ta sig upp dit sedan den nyasta castern släpptes. Vad som anses som bäst varierar både med scenariopaketen (steamroller som släpps nya varje år) och med nya releases (inte i närheten lika kraftigt som i GW spelen dock) Tror du att man kan plocka upp en armé som någon annan byggt och bara leva på att armén är bra till största delen kommer du däremot att bli väldigt besviken. Dessutom ju populärare faktion/caster du spelar desto större chans är det att folk har byggt counters mot dig.

Alltid roligt med nytt folk, välkommen med fler frågor :)
Pressganger, Umeå

2014 89-54
2015 45-22
2016 72-34
Charmant
Warlock
Fraktion: Mercenaries
Namn?: Hugo
Stad: Riksskald

Post by Charmant » 26 Sep 2013, 11:29

Värt att nämnas är att både legion och circle är två arméer med hög skillcap, har några gånger hört att circle är den svåraste fraktionen eftersom de har så mycket fuffens för sig, och Legion har ett ganska speciellt sätt att tradea pjäser på.

I övrigt håller jag med Johan om hela balansgrejen, det är - i alla fall i Europa och Sverige - ganska varierat på vilka fraktioner som vinner större grejer. Det är dock ofta en mindre grupp spelare men det tycker jag bara stärker poängen. Antar att det finns ett gäng på toppen inom 40k också. Det är i alla fall kul att man kan spela ganska mycket vilket lag man vill (och nästan vilka warcasters man vill från det laget) och ändå kan vinna en stor del av sina matcher baserat på skicklighet. Rickard Nilsson har bra resultat med sina minions, som är den kanske svagaste fraktionen i spelet.

Mellan warmachine och hordes kan man säga så att folk oftast upplever furymekaniken som starkare och mer förlåtande i början, eftersom man har transfers för att hålla sin warlock säker och kan köra sina bestar hårdare än man kan köra warjacks. Andra saker balanserar upp det här dock så välj baserat på vad du tycker verkar kul och gillar estetiken på.

Tips är också att kolla faction communities på privateer press forum, brukar finnas bra introduktionsposter där!
Italodräparen, frankernas baneman, brödrafolkens återförenare. Sveriges mest framgångsrike lagkapten.

No god but Cheezus Christ
"Spelar man mercs så spelar man med hjärtat" - Dan Alf 13/1 2013
Superrunes
Light War Beast
Fraktion: Protectorate of Menoth

Post by Superrunes » 26 Sep 2013, 11:54

Kul att du vill börja med warmahordes axel, vi har saknat dig! Jag får komma förbi stockholm och visa hur man spelar nån gång. Och det ostigaste är helt klart legion och cryx, så det passar nog dig.

Henrik
Le Saboteur
Solo
Fraktion: Trollbloods
Namn?: Stefan
Stad: Söderköping

Post by Le Saboteur » 26 Sep 2013, 12:00

Cryx och tur kan ta dig långt. Fråga Styvis/Dan Alf.

Välkommen till Warmahordes!

Kan inte annat än att hålla med föregående talare att: skickliga spelare>lista i det här spelet. Alla fraktioner har listor som är mer lättspelade än andra, men vilken lista du än spelar finns det listor där ute som är designade för att kontra den, och då kommer din skicklighet som spelare in. Var inte förvånad om du förlorar 90% av dina första 10 matcher, innan regler, din egen lista och motståndarnas specialgrejer sätter sig.

Men vill du ha trixighet så är nog Circle rätt för dig. De har mycket shenanigans som är svåra att kontra om man inte har koll på dem.

Men ett klassiskt tipps är att börja med att välja en caster som du tycker ser rolig ut och testa dig fram därifrån. För som sagt så spelar arméerna väldigt olika beroende på faster.

Lycka till!
Image
http://www.akenkaset.blogspot.com/ Min WarmaHordes blogg!
http://www.facebook.com/home.php#!/grou ... 516565961/ Akenkasets fejsbokgrupp för inbördes beundran.
såne
Heavy Warbeast
Namn?: Johan Sånesson

Post by såne » 26 Sep 2013, 15:37

Le Saboteur wrote:som sagt så spelar arméerna väldigt olika beroende på faster.
Lycka till!
Fniss. :D
JAG HAR ÄNTLIGEN GJORT DET! JAG HAR VUNNIT MOT OSKIS! KATTER OCH HUNDAR BOR TILLSAMMANS!
Le Saboteur
Solo
Namn?: Stefan
Stad: Söderköping

Re: Sv: Gröngöling

Post by Le Saboteur » 26 Sep 2013, 16:02

Gick lite "snabbt" när jag skrev det där...
Image
http://www.akenkaset.blogspot.com/ Min WarmaHordes blogg!
http://www.facebook.com/home.php#!/grou ... 516565961/ Akenkasets fejsbokgrupp för inbördes beundran.
Izin
Zealot
Namn?: Axel Rydén

Post by Izin » 26 Sep 2013, 22:24

speedfreek wrote:Tänker du måla fint rekommenderar jag Circle.
Annars Legion eller Cryx.
Haha, då talar det för de sistnämnda för att vara på den säkra sidan!
Med mobilitet och trixigheter är Circle eller Cryx att rekommendera.
Circle har extremt mycket movement-trix och hög speed på det mesta.

Cryx har hög speed och ganska mycket trixande (debuffing och liknande)

om det inte finns några modeller som är helt iögonfallande så kan man hjälpa dig att välja så här:
gillar du trädkramande druider med varulvar och magiska stenar? Circle
gillar du odöda zombies, spöken och kraftfulla nekromantiska robotar? Cryx

bara mina 5 cent
Coolers! Tack.
Kul att du funderar på att börja med Warmahordes! Alltid lite extra roligt med gamla 40k:are som hittar hit.
Den som lever får se! Eller hur! Tack för resten av tipsen också!
*Massa text*
Tack för alla tips och all pepp! Har numera blivit lundabo och kanske får låna lite gubbz av nån snapphane medans jag lär mig!

Peace
Post Reply