Mina tennsoldater - Pär

-Där blygsamma kommendanter växer till storslagna härförare
Post Reply
speedfreek
Press Ganger
Fraktion: Skorne
Namn?: Pär
Stad: Göteborg

Mina tennsoldater - Pär

Post by speedfreek » 30 May 2010, 20:15

Hittade ett par gamla bilder på min ombyggda Nephilim Soldier och tänkte lägga upp dem här.
Bilderna är från december 2007 och inget har hänt sen dess, så det händer nog inget på ett tag.
Posen är inspirerad av Hordes-reglbokens framsida.
Image
Image

I framtiden tänkte jag lägga upp fler bilder här så turneringsansvariga inte klagar på att jag använder konverterade figurer, för det får man visst inte...

bildlänkarna krånglade...
Last edited by speedfreek on 31 May 2010, 09:04, edited 2 times in total.
Image
pjaerolaf
Solo
Fraktion: Khador
Namn?: Pär-Ola Nilsson
Stad: Lund

Re: Mina tennsoldater - Pär

Post by pjaerolaf » 30 May 2010, 23:07

Jodå, det får man göra. Det enda problemet som finns är på officiella PP turneringar där man måste använda sig av deras officiella konverteringsregler. Vårt lilla samhälle här i Sverige är ju inte så välformat ännu, men den enda turneringen som jag kan se att det vore ett problem är SM. Jag minns inte exakt, men jag tror att det är så att den nya policyn är att minst 50% av modellen måste vara PP-delar och "likna" orginalmodellen. Jag hittar inte riktlinjerna på deras hemsida nu men är rätt säker på att det är så det är.

I övrigt kan jag väl säga att det inte borde vara nåt problem tycker jag. Konvertering och målning bör uppmuntras i Sverige, det snygga landet. :D
För övrigt så anser jag att 120mm baserna är en försyndelse och borde glömmas bort.

Khador 2014
3Butcher 5-2
Old Witch 0-1
David Berggren
Warlock
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: David Berggren

Post by David Berggren » 30 May 2010, 23:27

Jag kollade reglerna för konverteringar ganska nyligen och de är ganska softa. I korthet är det: man ska använda sig av en pp modell och det enda man inte får trixa med är vapnena. De resonerar som så att många 'jacks har samma chassi och därför är det deras bössor/knivar som utmärker dem. Dock så har de lämnat det yttersta ansvaret för godkännande av konverteringar till turneringsansvarig. Det vill säga att du kan göra vad fasen du vill så länge det är snyggt nog att turneringsansvarig godkänner det.
Image

http://www.theminiaturedungeon.com/
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 31 May 2010, 07:58

Här är min Seraph jag byggde 2007.
Den är baserad på kroppen från en Teraph och vingar från en Angelus.
Inga bitar är från en Seraph.
Image
Som jag ser det så verkar det inte vara OK per default, men det är upp till turneringsarrangören att avgöra och de får godkänna saker som inte är byggda av sin orginalfigur, så länge man har frågat först.

Länk till forumstråd med följande post:
Privateer Press Modeling & Painting Policy

Hobby Manager’s Note

I have seen many great conversions over the years at tournaments, in our Formula P3 Painting Competition, and in the pages of No Quarter Magazine. These conversion rules were written to set a baseline standard for using converted models in organized play, and any models that follow these guidelines should not be turned away.

It is important to remember that an event organizer has the authority to allow conversions that fall outside of these rules if he feels that they will not lead to confusion during game play. For example, using Drago as the basis for a normal Berserker could be a particularly effective conversion if sufficient work is done to avoid the model being confused for the character warjack. In situations like those, players should always check with their event organizers to be sure that their conversion will be allowed. Whenever using a conversion that falls outside of the normal rules, an unaltered version of the model should be kept on hand in the event that the conversion is disallowed.

All models used in Privateer Press organized play events must be Privateer Press miniatures from the WARMACHINE or HORDES ranges. The miniatures must be fully assembled on the appropriately sized base for which the model was designed. Any non–Privateer Press models, unassembled miniatures, or inappropriately based models are not permitted.

Models that have not yet been released to the general public at the time of the event are not permitted. The Extreme versions of models are perfectly acceptable for use in organized play.

Privateer Press encourages players to have a fully painted force on the table. Games with painted armies are more interesting to watch and generally enhance the experience for all. Although painting is not required, players should take this chance to show off all aspects of the hobby.

Model Conversion Rules

Playing with a uniquely individualized and painted force is one of the most rewarding aspects of the hobby. Just as with information disclosure and sportsmanship, players are expected to be unambiguous about model representation. The following rules must be adhered to when using converted models in organized play. These rules are meant not to limit a player’s modeling options but rather to allow creativity without generating an environment that could become confusing during game play. At his discretion, an event organizer can make exceptions to these rules to approve any reasonable conversion.

The Miniature

A converted model must contain a majority of parts from the WARMACHINE or HORDES model for which the rules were written. For example, a Testament of Menoth conversion must be comprised mostly of parts from the Testament of Menoth model. The end result of any conversion must be something that is clearly identifiable as the intended miniature and accurately represents its weapons and equipment as listed in its rules.

Any conversions must be clearly pointed out to your opponent before the game to avoid confusion.

Swapping Weapons

On warrior models, converting and swapping weapons is acceptable provided the new weapon represents the same type of weapon replaced (like swapping one sword for another). Anything relating to a weapon’s specific rules must be maintained to avoid confusion on the tabletop. For example, a weapon with Chain Weapon must still be modeled as a chain-style weapon, and a weapon’s length must be considered when converting weapons with Reach.

Weapons cannot be swapped on warjack and warbeast models. Because many of the ’jacks and beasts utilize the same chassis or torso, the weapons are the most identifiable part of the model when looking across the tabletop. Converting warjacks and warbeasts is still encouraged, but the aesthetics of the weapons must be maintained. Modifying weapons is permitted, as long as the result is easily identifiable as the intended warjack or warbeast’s proper weapon.

Basing

Miniatures must be on their appropriately sized WARMACHINE/ HORDES base, but scenic details can be added. The base’s perimeter must always be considered when modeling scenic details. While scenic elements can overhang the base’s edge, the base itself, not the scenic elements, are used for all measurements. The edge of a model’s base must not be obscured to the point that accurate measuring becomes difficult or impossible.

Hardcore Painting Requirement

For events with a “Hardcore” painting requirement, all of the above rules apply. In addition to this, all models must be completely painted, and their bases must be finished with sand and/or flock, or otherwise modeled. Whether a model is completed or not is the decision of the event organizer. As a general rule, if someone feels the need to justify why a model is completed, then it probably isn’t.
Image
Peter
Grunt

Post by Peter » 31 May 2010, 09:30

speedfreak... hurrm...

Du råkar inte ha konverterat en cirkus-acheron armé i dina glada dagar eller associerar jag fel?
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 31 May 2010, 10:02

De är väl mer emo-pajas än glada, men ja, det är min cirkusarmé...
Image
Kristoffer Håkansson
Heavy Warbeast
Fraktion: Cygnar

Post by Kristoffer Håkansson » 31 May 2010, 16:12

Dina tennsoldater knäcker ;)

Visa oss mer! Visa oss mer!
Lag spelar matcher,
arméer utkämpar bataljer!
Johan Persson
Heavy Warbeast
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Johan Persson
Stad: Halmstad

Post by Johan Persson » 01 Jun 2010, 13:53

Wow, coola konverteringar, speciellt Nephilim Soldiern, en sån vill jag också ha!

Jag som är en tok-noob på det här med konverteringar, hur gör du när du "posar" om en gubbe? knäcker av armen (eller om den inte var på från fabrik) och sen greenstuffar allt så det blir bra?
Hide until dawn and attack in the twilight,
Shake them awake with the thunder of guns
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 01 Jun 2010, 22:59

Pinning is the shit!
http://i2.photobucket.com/albums/y8/ben ... 1275429443
Jag har sågat sönder gubben på allehanda ställen och bytt ut eller ompositionerat delar.
Handen (och kanske armen) är från en Teraph men resten är orginalgubben.
På just den här gubben är det super sculpey och inte green stuff, men det rekommenderar jag inte...
(gammal länk till missödet)
Image
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 04 Jun 2010, 21:46

Teaser of Menoth
Image
Image
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 08 Jun 2010, 10:13

Jag har byggt en robot!

Image

Image

Image

den är lång, men inte så tjock...
Image
Image
Kristoffer Håkansson
Heavy Warbeast

Post by Kristoffer Håkansson » 08 Jun 2010, 11:57

Wow, så mycket tuffare än originalet. Och med ett riktigt svärd istället för en smörkniv! :D
Lag spelar matcher,
pjaerolaf
Solo
Fraktion: Khador
Namn?: Pär-Ola Nilsson

Post by pjaerolaf » 15 Jun 2010, 17:14

Ja, verkligen. Det kommer kännas mkt mer tillfredställande att faktiskt bli huggen i bitar av honom än att bli nerklubbad som vanligt :D

Bra jobbat och Kryddan, nu kommer du inte undan!!!

För övrigt så anser jag att 120mm baserna är en försyndelse och borde glömmas bort.

Khador 2014
3Butcher 5-2
Old Witch 0-1
Johan Persson
Heavy Warbeast
Fraktion: Protectorate of Menoth
Namn?: Johan Persson
Stad: Halmstad

Post by Johan Persson » 16 Jun 2010, 06:26

Jag vill möta dina feta konverterade prällar, Pär! (sjukt nice konvertering btw! ;)
Hide until dawn and attack in the twilight,
Shake them awake with the thunder of guns
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 01 Jul 2011, 08:30

Jag tänker ju börja posta bilder här framöver, så lika bra att återuppliva tråden nu.

Kollade bilder på coolmini och hittade en Nephilim som ser ut som en kopia på min (för jag var först!)
http://www.coolminiornot.com/214837
Och min ena Angelius har samma svansspets!
Image
speedfreek
Press Ganger

Mina tennsoldater - Pär

Post by speedfreek » 19 Jul 2011, 19:04

En påbörjad Shredder
Image
Image
David Berggren
Warlock
Fraktion: Circle Orboros
Namn?: David Berggren

Post by David Berggren » 19 Jul 2011, 20:46

maw! so cute!

now go make me one!
Image

http://www.theminiaturedungeon.com/
Kristoffer Håkansson
Heavy Warbeast

Post by Kristoffer Håkansson » 19 Jul 2011, 23:47

Jag känner instinktivt att den borde ha små gimpiga tyrannosaurusarmar :)
Lag spelar matcher,
speedfreek
Press Ganger

Post by speedfreek » 20 Jul 2011, 09:02

Ja, tanken är att han skall få små klena armar också. Lite taggar eller rent av en fena på ryggen.

Dessutom leker jag med tanken om att för första gången någonsin blanda bits från andra tillverkare.
Privateer Press gör en hel del riktigt snygga figurer, men de gör även en del fantastiskt fula (LoE swordmasters, alla Errants)
och skulle jag byta ut huvuden mot GW-alvhuvuden så kanske jag rent av skulle kunna tänka mig lite infanteri.
Och med vingar av plast vet jag en och annan best som skulle bli gladare...

Eller så fortsätter jag, tjockskallig som vanligt, med att vägra använda bitar från andra spel,
och vara lite fisförnämt bättre än alla andra...
Image
Ironjens
Warlock
Fraktion: Minions
Namn?: Jens

Post by Ironjens » 20 Jul 2011, 09:23

Det som främst talar emot blandandet är den stora skillnaden i skala. PP har iofs varit så oskickliga att deras egna figurer rör sig inom ett väldigt brett spann (säg Great Bears vs Kell) men det känns som att det blir svårt att pass ihop rätt storlek på andra huvuden med rätt kroppar. Sen har ju en del PPfigurer normal skala på vapen (rangers?) och absurd heroic scale (halberdiers). Något som man förvisso slipper bråka med med bestar...
Fulboost: https://fulboost.wordpress.com/2015/10/ ... n-och-wtc/ uppdaterad 19/10 - 2015

The Pig Pen: https://fulboost.wordpress.com/2015/10/ ... vastation/ uppdaterad 11/10 - 2015
Post Reply